Beste leerkracht
We zijn blij je te mogen verwelkomen op de trajectbegeleiding. Met kinderen op weg gaan in het vak r.-k. godsdienst is een boeiende opdracht waarin we graag je tochtgenoot zijn. Hieronder vind je verdere informatie en afspraken met betrekking tot deze trajectbegeleiding. 
Alvast van harte welkom!
 
INFO EN AFSPRAKEN VOOR HET SCHOOLJAAR 2025-2026
 
- BEGELEIDERS EN CONTACTPERSONEN
- BOUWSTENEN VAN DE TRAJECTBEGELEIDING
- ENGAGEMENT
- VOOR DE DEELNEMERS DIE VAKINHOUD RKG WILLEN VERWERVEN
 
 
BEGELEIDERS EN CONTACTPERSONEN
Sophie Veulemans, Vijverstraat 35, 3450 Geetbets, 0476/56 17 95 sophie.veulemans@rkg.vlaanderen 
 
Marga Devalck, Vaucampslaan 84, 1654 Huizingen 0486/52 40 64  marga.devalck@rkg.vlaanderen
 
Leen Ghoos, Diesterestraat 93, 3294 Molenstede, 0476/72 80 37 leen.ghoos@rkg.vlaanderen
 
Ellen De Boeck, Oude Tiensebaan 97A, 3390 Sint Joris Winge, 0475/ 24 43 73
ellen.deboeck@rkg.vlaanderen
 
De trajectbegeleiding bevat twee bouwstenen. Enerzijds is er de input die je via (1) verschillende modules verwerft. Anderzijds (2) zijn er (in het eerste en het tweede jaar) de persoonlijke groei-opdrachten die je helpen verder groeien als leerkracht. Het gaat daarbij om praktijkgerichte opdrachten en (in het tweede jaar) een uitgewerkte lesvoorbereiding waar je feedback op krijgt.
Bouwsteen 1: de modules
Ieder jaar omvat twee modules: (1) de theologische achtergrond bij het leerplan en (2) de pedagogisch-didactische module.
 
Data en inhouden van de twee jaren van de trajectbegeleiding
 
Module: Theologische achtergrond bij het leerplan RKG voor het lager onderwijs
- Eerste jaar (schooljaar 2025-2026)
 
Plaats: het Johannes XXIII-seminarie te Leuven of online 
Tijd: van 9.00u tot 16.00u
 
| Datum | Plaats | Inhoud | Docent | 
| Donderdag 23 oktober 2025 voormiddag | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Kerstkring  | Sophie | 
| Donderdag 23 oktober 2025 namiddag | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Wie is Jezus Christus?   | Sophie | 
| Maandag  26 januari 2026 voormiddag (in de namiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Hermeneutisch-communicatief proces  | Leen | 
| Dinsdag 26 mei 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | Antwerpen | Bezoek aan een moskee | Sophie | 
| Dinsdag 26 mei 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | Antwerpen | Bezoek aan een synagoge | Sophie | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. Niet ingericht in het schooljaar 2025-26. | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Rouwen met kinderen | Sophie | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. Niet ingericht in het schooljaar 2025-26. | Online | Werken met wonderverhalen bij kinderen | Sophie | 
 
 
-  Tweede jaar (schooljaar 2025-2026)
Plaats: het Johannes XXIII-seminarie te Leuven of online 
Tijd: van 9.00u tot 16.00u
 
| Datum | Plaats | Inhoud | Docent | 
| Donderdag 06 november 2025 voormiddag | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | De paaskring | Sophie | 
| Donderdag 06 november 2025 namiddag | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Negatieve theologie | Leen | 
| Donderdag 12 februari 2026 voormiddag (in de namiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Bodembeelden/kijktafels/Out of the box (= pedagogisch-didactische module) | Marga | 
| Dinsdag 26 mei 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | Antwerpen | Bezoek aan een moskee | Sophie | 
| Dinsdag 26 mei 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | Antwerpen | Bezoek aan een synagoge | Sophie | 
 
 
Module: Pedagogisch didactisch toepassing van het leerplan
-  Eerste jaar (schooljaar 2025-2026)
Plaats: online of in het Johannes XXIII seminarie
Tijd: telkens van 13.30u tot 16.30u
 
| Datum | Plaats | Inhoud | Docent | 
| Woensdag  17 september 2025 | Online   | Het leerplan: de intenties en opbouw van het leerplan | Marga | 
| Woensdag  8 oktober 2025   | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven  | Integrale benadering | Leen en Ellen | 
| Woensdag  3 december 2025 | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Aan de slag met het leerplan | Leen en Ellen | 
| Maandag 26/01/2026 Namiddag (in de voormiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven  | ILC en groeilijnen | Leen | 
| Woensdag 4 februari 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Scheppingsverhalen (= theologische module) | Sophie | 
| Woensdag  25 maart 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Theologiseren en filosoferen | Marga | 
| Woensdag  22 april 2026 | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | RKG in het buitengewoon onderwijs | Marga | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. Niet ingericht in het schooljaar 2025-26. | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Communicatievormen in de godsdienstles | Marga | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. Niet ingericht in het schooljaar 2025-26. | Online   | Evalueren en Rapporteren  | Marga | 
 
- Tweede jaar (schooljaar 2025-2026)
 
Plaats: online of in het Johannes XXIII seminarie
Tijd: telkens van 13.30u tot 16.30u
 
| Datum | Plaats  | Inhoud  | docent | 
| Woensdag  22 oktober 2025 | Online  | ICT in de godsdienstles | Leen | 
| Woensdag  12 november 2025 | Online   | Stiltemomenten | Sophie | 
| Woensdag  10 december 2025 | Online   | Muzisch werken | Leen | 
| Donderdag 12 februari 2026 namiddag (in de voormiddag aangevuld met een sessie uit de pedagogische didactische module) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven  | Actualiteit in de godsdienstles | Leen | 
| Woensdag 4 februari 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27) | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Bodembeelden/kijktafels/Out of the box | Marga | 
| Woensdag  25 februari 2026   | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Rituelen | Marga | 
| Woensdag  25 maart 2026 (Niet ingericht in schooljaar 2026-27)  | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | Theologiseren en filosoferen | Marga | 
 
 
Bouwsteen 2: De persoonlijke groei-opdrachten
 
Persoonlijke reflectie 
 
Om de persoonlijke groei te stimuleren maken alle deelnemers uit het eerste en tweede jaar na elke sessie (per halve dag) een opdracht waarbij ze feedback krijgen. Die opdracht is steeds praktijkgericht en vraagt dat wat je in de sessie mocht ontdekken overdenkt vanuit de klaspraktijk. 
 
Werkwijze:
- De opdracht wordt na iedere sessie gegeven. 
- De persoonlijke reflecties worden via mail ingediend bij de respectievelijke begeleiders. De indiendata voor de opdrachten van de sessies die voor de kerstvakantie worden gegeven is 16 januari 2026. De indiendatum voor de sessies na de kerstvakantie is 28 mei 2026. 
- Opdrachten kunnen individueel of per twee worden gemaakt. 
- Per jaar kun je voor één opdracht een joker inzetten, wat betekent dat je die opdracht niet uitwerkt. Je mailt dan aan alle begeleiders van de trajectbegeleiders voor welke opdracht je een joker inzet. 
- Je ontvangt je feedback via mail of via een online gesprek.
 
Uitgewerkte lessenreeks 
 
Elke deelnemer schrijft in het tweede jaar bij een terrein naar keuze uit het leerplan een lessenreeks uit waarin de inhouden van de sessies van de trajectbegeleiding verwerkt zijn.
 
De uitgewerkte lessenreeks wordt voor 28 mei 2026 via mail aan de begeleiders bezorgd. 
 
Na het indienen van je lessenreeks ontvang je feedback bij het ingediende materiaal. 
 
KOSTPRIJS
 
Elk jaar uit de trajectbegeleiding bedraagt €100.
 
ENGAGEMENT
 
De trajectbegeleiding is gericht op jouw ondersteuning en groei als leerkracht. Om die reden gaan we samen op weg met elkaar. Bij je inschrijving engageer je je dan ook om aanwezig te zijn bij de modules en de hogergenoemde opdrachten op te nemen. 
 
VOOR DE DEELNEMERS DIE VAKINHOUD RKG WILLEN VERWERVEN 
 
Wie als leerkracht vakinhoud rooms-katholieke godsdienst (RKG) wil verwerven kan de bovenstaande trajectbegeleiding volgen, gecombineerd met een observatiestage, een didactische stage en de module religie, zingeving en levensbeschouwing (RZL) waarvoor een paper wordt voorbereid (in totaal 3 studiepunten). Wanneer deze onderdelen met vrucht zijn afgelegd kan je – bij een voldoen aan de andere mandaatvoorwaarden – de vakbevoegdheid voor rooms-katholieke godsdienst in het basisonderwijs verwerven. 
 
Samengevat, volgt wie vakinhoud RKG wil verwerven:
 
            Voor 5 studiepunten de hogergenoemde trajectbegeleiding.
 
Voor 4 studiepunten (2 studiepunten per jaar):
- Didactische stage (twee keer een terrein uitwerken + in de praktijk geven)
- Reflectieverslag op de stage
- Nabespreking klasbezoek
- Twee keer 3 observatielessen + reflectieverslag 
 
Voor RZL: 3 studiepunten
Om de twee jaar ingericht 
Inhouden:
 
| datum | plaats | inhoud | docent | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. | het Johannes XXIII-seminarie te Leuven | De godsdiensthoek | Marga Devalck | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. | DPC Mechelen Danneelszaal | De katholieke dialoogschool | Christel Geeraerts | 
| Ingericht in het schooljaar 2026-27. | DPC Mechelen Danneelszaal | De identiteit van een christen / Het binnenperspectief van een christen | Jürgen Mettepenningen | 
 
 Reflectiepaper voor de laatste 2 sessies (katholieke dialoogschool, de identiteit en het binnenperspectief van een christen) en een verwerkingsopdracht rond de godsdiensthoek.