De weg van Pasen naar Pinksteren
In zijn Brief aan de Kolossenzen richt Paulus zich tot ons. Hij noemt ons: mensen die door het doopsel met Christus gestorven zijn en met Hem ten leven zijn gewekt. Wat een statement! Het is Paulus’ boodschap op paaszondag. “Zoek wat boven is!”, drukt hij ons vervolgens op het hart. “Zin op het hemelse!”
Het is duidelijk: ook na het doopsel of de hernieuwing ervan is er werk aan de winkel. We hebben een zoektocht voor de boeg. “Christus is uw leven”, verkondigt Paulus. Wat betekent dat voor ons mens- en wereldbeeld? Hoe vertaalt zich dat in ons spreken en handelen? Op welke wijze kan dat blijde boodschap worden, een bron van hoop en vreugde? Niet voor niets is de tijd tussen Pasen en Pinksteren vanouds een periode van mystagogie: een ontdekkingstocht waarin we onze relatie met Jezus verder verdiepen.
Uiteindelijk gaat het daarover: onze relatie met de levende Jezus en hoe die gestalte krijgt in het concrete leven. De liturgie van de paastijd benadrukt dat deze liefdesrelatie geen menselijke prestatie is maar een cadeau van God. ‘De gave van de Heilige Geest’ noemen we het. Daarom bidden we in de loop van de vijftig paasdagen met steeds meer aandrang: “Kom, Heilige Geest, vervul het hart van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.” Pasen kan niet zonder Pinksteren.
We zijn gewoon om veertig dagen toe te leven naar Pasen. Vandaag nodigen we je uit om minstens zoveel aandacht te geven aan de vijftig dagen van Pasen tot Pinksteren. Deze periode beleven we als gelovige in de coronacrisis uiteraard helemaal anders dan in vorige jaren, op een andere manier verbonden met de geloofsgemeenschap. Hoe kan je als gelovige thuis deze periode aanvatten en beleven? De diocesane werkgroep catechumenaat biedt, met dank aan leden Eric Bodson en Lieve Van Malderen, enkele inspiratiebronnen aan om als gelovige deze ontdekkingstocht mee te gaan.
Bart Paepen
|
Inspiratie nodig?
- Een pinksternoveen, de dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren, kan een ideale gelegenheid zijn om samen een weg van gebed en ontmoeting af te leggen. Elke dag van de noveen kan men in een andere kapel of kerk bidden, telkens in het teken van de Heilige Geest. Een pinksternoveen kan zelfs een oecumenische activiteit zijn, om te bidden om de Heilige Geest over de grenzen van verschillende christelijke Kerken heen. Indien de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan op dat moment anders zijn en kleine groepssamenkomsten mogelijk zijn, is het mogelijk deze noveen in kleine groep te beleven.
- Je kunt tijdens de vijftigdagentijd ook op weg gaan lectio continua van een Bijbelboek dat voor deze periode krachtig is. Een lectio continua is een doorlopende lezing van het Bijbelboek, in plaats van het lezen van korte passages, zoals we tijdens vieringen doen. Voorbeelden van Bijbelboeken die in deze periode samen gelezen en besproken kunnen worden, zijn het Johannesevangelie, de Handelingen van de apostelen en de Brief aan de christenen van Efeze.
- Handelingen van de Apostelen zijn telkens krachtige passages en vormen samen een mooie inspiratiebron voor een beleving van het eigen christen-zijn in deze tijd.
- De gekende Vastenkalender zou kunnen inspireren tot het maken van een vijftigdagentijdkalender ‘Van Pasen tot Pinksteren’ of ‘Op weg naar de Heilige Geest’. Elke dag kan dan openen met een gebed, bezinningstekst of Bijbeltekst in het teken van de Heilige Geest. Waarom niet bij het opstellen van een kalender in de pastorale eenheid (eventueel via digitale weg) de vormelingen en de verschillende geloofsgemeenschappen betrekken?
Bart Willemen
|
|
Meer informatie via www.kerknet.be/de-vijftigdagentijd