De Goede Week proberen wij op onze school goed te verzorgen. De afsluit van de Veertigdagentijd wordt dan ook al vroeg voorbereid. We zijn gelukkig dat die voorbereiding gebeurt in een vlotte samenwerking met onze parochie. Onze federatiepastoor nodigt kort na aswoensdag de pastorale medewerkers en directies van de scholen uit voor een breed overleg. In de samenwerking van scholen en parochie worden sterke en deugddoende vieringen gepland. Dit jaar wordt de viering geënt op de zorgvuldig uitgewerkte leidraad van de diocesane werkgroep in 2013. In die diocesane werkgroep pastoraal is ook een medewerker uit onze school geëngageerd.
Op weg doorheen de Goede Week
Vanuit de federale stuurgroep vertrekt men telkens van het idee om met een mooie en kleurrijke folder de kinderen stapsgewijs van Palmzondag naar Pasen te begeleiden. Dit jaar is voor alle kinderen een inhoudelijk sterk en kleurig foldermapje voorzien met voor elke belangrijke Goede Weekdag een symboolkaartje. De kaartjes zitten bij aanvang allemaal in de map. In de klassen worden die kaartjes besproken en ingekleurd op hun juiste dag. Zo groeit de betekenis van de Goede Week stelselmatig. Ook een Goede Weeklied wordt aan alle kinderen aangeleerd. De tekst ervan is op het mapje terug te vinden.
Onze Goede Week op school start op de maandag na Palmzondag met een gezamenlijk schoolmoment rond Palmzondag. De leerlingen krijgen na de duiding en de uitleg over de betekenis van palmzondag een vredesduif mee met daarop de tekst
Jezus, een groen palmtakje voor jou. Wij blijven wakker voor jouw boodschap van vrede.
De leerlingen handtekenen de vredesduif en er wordt een gewijd palmtakje aan vastgehecht. De vredesduif wordt opgehangen bij het kruisbeeld in elke klas. Aan iedere leerling wordt een palmtakje gegeven om op het Goede Weekmapje vast te hechten.
Op Witte Donderdag is een eucharistieviering gepland. Het wassen van de voeten, het breken van het brood en het delen van de beker met wijn worden visueel aangebracht. Twaalf leerlingen van de 6de klas zitten als apostelen mee aan de voor deze keer aangepaste altaartafel met Jezus. De pastoor vult deze rol in. Al onze leerlingen, ouders en parochianen zien deze belangrijke gebeurtenissen ook geacteerd in het letterlijke wassen, breken en delen. In de klas wordt verdere duiding gegeven van deze dag aan de hand van hun symboolkaartje in de map.
Stilte op Goede Vrijdag
Voor Goede Vrijdag krijgen de leerlingen in de klas een opdracht. Op hun stopkaartje (zoals de knoppen van de radio) schrijven zij iets over pijn en verdriet bij zichzelf of uit de wereld. Zij brengen dit mee naar het gebedsmoment in de kerk. Er wordt de kinderen gewezen om in volledige stilte de kerk binnen te komen. Het Bijbelverhaal wordt voorgelezen. De kinderen volgen in de kerk op de schermen mee met de projectie die hierbij wordt aangegeven. Beeld volgt het verhaal. Na het lijdensverhaal wordt op de stopknop geduwd. Een uitdrukkelijk moment van stilte. In de kruishulde komen alle leerlingen rond het grote kruis in de kerk en leggen hun kaartjes en de klaskruisjes neer. De volwassenen leggen er paasbloemen. Voor de vakantie wordt door de voorganger gemeld dat ze met vertrouwen kunnen uitzien naar Pasen. Doorheen de duisternis zal het Licht verschijnen. Ook de kruisweg van Liefde, een prachtig kunstwerk (2009) van Luc Hoenraet dat bestaat uit vijf doekschilderijen die in onze Sint-Paulusparochie te bezien is, vormt een prachtig achtergronddecor voor deze herdenkingsdag.
Pasen wordt na de paasvakantie geduid. We starten met een gezamenlijk projectiemoment met een overzicht van de Goede Week tot en met Pasen. Voor iedereen wordt de betekenis van Pasen nu duidelijk. We bidden om het licht van de Verrezen Jezus en vragen om voortaan als (ver-)nieuw(d) christen in onze wereld te staan.
Een bijzondere tentoonstelling
De parochie verzorgt in onze St.-Pauluskerk vanaf 16 maart tot en met 2 april een tentoonstelling met 36 bijbelse olieverfschilderijen van kunstenaar Luc Blomme. Onze klassen zullen deze tentoonstelling bezoeken. Een absolute meerwaarde in die periode!
Solidariteit
In de Vastenperiode gebeurt nog meer. De leerkrachten van de zesde klas organiseren met hun leerlingen de koffiestop. Ouders munten uit in hun kookkunsten met diverse gebakjes. Een vrijwillige bijdrage wordt op die manier via koffie en gebak bij elkaar gebracht. Dit schooljaar organiseren onze twee pastorale medewerkers een leesmarathon in de school. Leerlingen van de vijfde- en zesdeklas schrijven sprookjes, bereiden die voor en lezen voor aan de kleuters tot ze er rode wangen van krijgen. Ook ouders en grootouders komen inschrijven om voor te lezen. Het lezen wordt gesponsord. Opnieuw ten goede van het project Broederlijk Delen! Zo helpen we mee om noden in te vullen in Oeganda.
Blij om over de hele christelijke jaarkring en in het bijzonder tijdens de Goede Week een team te ontmoeten.
Pastoraal is niet zozeer een mooie verpakking , maar een huis met vele ruimtes, die elk eigentijds en zeer verscheiden zijn aangekleed.
Zo werd onze inzet door een diocesane pastorale begeleider verwoord bij het tot stand komen van ons christelijk opvoedingsproject.