Met dank aan Nele Vanlancker en Virginie Tijtgat, die respectievelijk instaan voor de pastorale werking op het Don Bosco internaat Kinderland en de kleuter- en basisschool Kinderland in Kortrijk.
Don Bosco Kinderland in Kortrijk maakt voor de godsdienstlessen gebruik van het Godly Playvertelconcept. Godly Play is een methode om de interactie met parabels, heiligenverhalen en liturgische verhalen te vereenvoudigen. Door gebruik te maken van een vaste structuur in iedere bijeenkomst en te werken met vastliggende verhaalteksten ondersteund door voorwerpen wordt het publiek gemakkelijker betrokken bij de verhalen.
Lees hier meer over het verloop van een Godly Playbijeenkomst.
Don Bosco: een nieuw Godly Playverhaal
Een Vlaamse werkgroep werkte gedurende een jaar het Don Boscoverhaal uit volgens de principes van Godly Play. Met toestemming van de Godly Playorganisatie schreef en verfijnde de werkgroep het verhaal. Ze zorgden ook zelf voor de karakteristieke objecten, die zo essentieel zijn voor dit vertelconcept. Een technische Don Boscoschool uit Limburg vervaardigde zo bijvoorbeeld een kleine metalen tralies, die de moeilijke leefomstandigheden van de jongeren verbeeldt. De tekeningen zijn van de hand van Kürt Maes, een leerkracht van de Don Boscoschool in Haacht. Zuster Hilde, die ook aan de slag is bij Kinderland, is ook een lid van de werkgroep.
Don Bosco Kinderland is verbonden met het naburige Don Boscocollege en de zusters, en viert dus deze week ook het feest van Don Bosco. Vrijdag 31 januari is namelijk zijn heiligendag en met het nieuwe Godly Playverhaal is de viering dit jaar extra bijzonder. Voor dit artikel woonden we een uitvoering van het Godly Playverhaal van Don Bosco bij samen met het derde leerjaar van de Kinderland.
(lees verder onder de afbeelding)