Ten gevolge van de coronacrisis wordt het synodaal proces on hold gezet |
Op 20 september 2019 lanceerden we het synodale proces in het bisdom Brugge. De hamvraag luidt: wat houdt jongeren op gelovig vlak bezig en hoe kan de Kerk hen tegemoet komen? Momenteel gaan op veel plaatsen in ons bisdom jongeren in gesprek met hun begeleiders en denken ze na over welke verwachtingen en bedenkingen over Kerk en geloof ze aan bisschop Lode en de mensen van de beleidsploeg willen meegeven. Op sommige plaatsen zijn begeleiders nog op zoek naar inspiratie voor een concrete aanpak voor deze gesprekken.
Op de website van ons bisdom bieden we een gedetailleerd overzicht van het vele werkmateriaal aan.
We willen ook een sfeerbeeld schetsen van de luisterplekken die in ons bisdom plaatsvinden.
Veel ingevulde feedbackformulieren kregen we nog niet toegestuurd. Daarvoor is het te vroeg. We kunnen wel al een aantal eerste ervaringen van het samen-op-weg-gaan met jongeren benoemen.
We merken dat het niet evident is om de stap te zetten om met jongeren over Kerk en geloof in gesprek te gaan. Veel begeleiders vragen zich af of de jongeren nog met deze zaken bezig zijn. En toch. Wanneer begeleiders jongeren beluisteren, ervaren ze hoeveel zij ons te vertellen hebben.
Ja, er leeft een grote ontvankelijkheid bij de jongeren.
De jongeren reageren positief omdat ze beluisterd worden. Wat hen natuurlijk niet weerhoudt om ook hun kritische stem te laten horen.
Om goed aan de slag te kunnen gaan in parochies, jeugdbewegingen, scholen, IJD- of andere jongerengroepen, is het nodig dat de begeleiders grondig ingelicht worden. Een synodaal proces is immers niet alledaags. We informeren daarom over het proces van de wereldkerk, de exhortatie ‘Christus vivit’, het hoe en waarom van het proces in ons bisdom,... Bovendien is het belangrijk om samen met hen het proces uit te stippelen – is dat immers niet synodaal op weg gaan? Regelmatig weerklinken vragen naar concreet werkmateriaal, maar hier houden we de boot zoveel mogelijk af, omdat we de gesprekken niet sturen in een richting die wij kiezen. Wel delen we via de website werkvormen die groepen zelf in elkaar staken.
We merken dat begeleiders creatief aan de slag aan!
Dankzij de inbreng van begeleiders kruisen ook nieuwe vragen ons pad: een input voor de gezinnen, contact leggen met de internaatbeheerders,... En zo ervaren we hoe leerrijk het is om samen op weg te gaan.