Gebaseerd op een vormingsdag van het bisdom Brugge over communicatie in het najaar van 2022.
Dit artikel is eerder verschenen in het bisdomblad Kerk·in·zicht.
Wat heeft nieuwswaarde?
Wat zouden de bezoekers van je kanalen graag lezen?
Actualiteit! Wat actueel is, is relevant. Kan jouw bericht aansluiten bij een thema dat momenteel erg leeft?
Impact! Hoe groter de impact - het aantal mensen dat erdoor geraakt wordt - hoe groter de nieuwswaarde.
Bekendheid! Gebeurde er iets bijzonders met een persoon die iedereen kent? Je bericht daarover zal ook door iedereen gelezen worden.
Uniek! Een bijzondere gebeurtenis, zoals een dierenarts die diaken wordt, heeft veel nieuwswaarde.
Emotie! Inspelen op emoties helpt om de nieuwswaarde te vergroten.
Beeld! Modern nieuws kan niet zonder beeldmateriaal, een mooie ondersteunende foto kan een mogelijke lezer al over de streep trekken om te klikken.
Lees verder onder de afbeelding
Hoe breng je het nieuws over?
Iedereen leest graag nieuwtjes, maar hoe kan jullie bericht lezers aanspreken?
Timing! Hou rekening met de timing van je bericht. Op sociale media kun je meteen posten, terwijl een artikel voor in Kerk & Leven wat later verschijnt. Stem je de berichten op elkaar af, zodat ze ongeveer samen verschijnen of graaf je dieper in het bericht dat later verschijnt?
Mensentaal! Niet iedereen snapt de woorden die we in de Kerk gebruiken, zeker voor wie er wat verder vanaf staat is heldere en toegankelijke taal een must.
Samenwerking! Organiseerde je samen met een andere organisatie een activiteit? Communiceer samen met hen, zo spreken jullie allebei een ander publiek aan.
Schrappen! Zoals Kevin Malone uit de bekende serie The Office het zei: “Why waste time say lot word, when few word do trick”. (“Waarom veel woorden als weinig volstaan?”)
Lees verder onder de afbeelding
Verhaal! Ieder bericht is een verhaal en over iedere gebeurtenis kun je meerdere verhalen vertellen. Zoek verschillende invalshoeken en benut ze.
Link! Kennen de lezers van je website al je sociale media? Of omgekeerd? En wat met de nieuwsbrief? Verbind je verschillende communicatiekanalen: publiceer een artikel op je website en zorg dat het gelezen wordt via een verwijzing in je nieuwsbrief of een post op Facebook.
Persbericht! Groot nieuws te melden? Schrijf een persbericht en verspreid het onder de (regionale) pers. Een artikel in de krant kan veel nieuwe mensen bereiken.
De persdienst van het bisdom staat voor je klaar!
Ben je actief in het bisdom Brugge en heb je vragen over communicatie of wil je nieuws melden?