Verlossing
De omvattende betekenis van het retabel moet, conform de middeleeuwse theologie, gezocht worden in de verlossing van de mensheid door Christus. Het is een altaarstuk. Op het altaar wordt op 'onbloedige wijze' het offer (verwijzend naar het joodse paasmaal) herhaald "tot vergeving van onze zonden".
Het retabel straalt rust en sereniteit uit. Hoop en verlossing voor alle mensen, zijn de overkoepelende thema's.
Heeft het Lam Gods een boodschap voor ons?
Ludo Collin:
"Het is met het Lam Gods, zoals bij alle andere kunstwerken uit onze kerken en kathedralen, bij alle religieuze kunst in onze musea… Wie de Bijbel niet kent, verstaat 70 procent van de kunst in het Westen niet. Inderdaad, naast openheid voor nieuwe kunstexpressies, moeten wij het religieus erfgoed conserveren en met de beste denkbare zorgen omringen.
Het is tegelijkertijd een hele uitdaging dat verleden in onze geseculariseerde samenleving weer tot leven te brengen, te doen spreken.
Als je iemand de schoonheid van het Lam Gods echt wil laten proeven, dan moet je hem of haar ook binnenleiden in de schoonheid van het christelijke geloof.
Ik zou het jammer vinden als de grote rijkdom van de religieuze kunst in onze kerken, kloosters, kapellen en musea weinig of niet benut zou worden in de geloofscommunicatie, het godsdienstonderwijs en de catechese. Ik denk dat wij daar kansen laten liggen.
Wij kunnen de christelijke boodschap en het visioen over de mens en de wereld vertellen aan de hand van ons patrimonium, aan de hand van onze religieuze kunst.
Zeer zeker biedt het Lam Gods alle kansen tot die dialoog. Het biedt de kans om aan niet-christenen kennis te geven van de christelijke kijk op thema’s die maatschappelijk aan de orde zijn: ecologie, volksmigratie, verdraagzaamheid, eerbied voor elk leven, soberheid, …Het moet een dialoog zijn niet enkel op het intellectuele niveau, maar een dialoog die elkeen raakt en waarbij alle dimensies betrokken zijn.
Het Lam Gods is een onuitputtelijke bron om te mediteren over lijden, dood en verrijzenis van Chrstus. Onze God is een God die meelijdt, een God met pathos en passie, een liefhebbende en geëmotioneerde God. Daaruit blijkt de ware menswording van God: hij gaat door de dood heen en neemt het lijden van de mensheid op zich….Christus is de antiheld, hij toont aan dat bij God andere waarden primeren."