Nikodemusgesprek: Bernard Foccroulle en bisschop Lode | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Bisdom Gent

Bisdom Gent

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Contact Informatie over het bisdom Gent
      BisschoppenOver het bisdom GentOrganisatie en dienstenBeleidsdocumentenDekenaten en parochiesKerkfabriekenBedevaartsplaatsen bisdom GentFonds KerkopbouwContact
      Beleidsdocumenten Communicatie
      Elektronische NieuwsbriefBisdomblad KerkpleinJaarboekRecente personaliaBeleidsdocumentenVacaturesSeksueel misbruik melden
      Vicariaten en pastorale diensten
      ParochiepastoraalDiaconie en caritasOpleiding en vormingCatecheseCCV in het bisdom GentJongeren en gezinnenOnderwijsOecumeneRoepingen-wijzerPermanent diaconaatReligieuzenBedevaarten Bisdom GentHoger Diocesaan Godsdienstinstituut Sint-Baafshuis
      Kerk-zijn dat is ...
      Geloof ontdekken en verdiepenSamen vieren en biddenZorg dragen voor mensen
      Privacyverklaring Recente personalia Vacatures Synodaal proces Steun Fonds Kerkopbouw
Nikodemusgesprek © CCV in het bisdom Gent

Nikodemusgesprek: Bernard Foccroulle en bisschop Lode

Lode Van Hecke

Lode Van Hecke

icon-icon-inspiratie
Gepubliceerd op zondag 26 december 2021 - 9:16
Afdrukken
Het eerste Nikodemusgesprek werd een ontmoeting tussen twee vrienden gepassioneerd door muziek en cultuur: Bernard Foccroulle en bisschop Lode.

Lode Van Hecke (monnik en bisschop) en Bernard Foccroulle (organist, componist en gewezen operadirecteur van De Munt en van het festical Aix-en-Provence) zijn al vele jaren goede vrienden van elkaar. De passie voor muziek hebben ze gemeenschappelijk. Vanuit die passie bespreken ze waar het in het leven echt op aankomt. Jan Christiaens (musicoloog en CCV-stafmedewerker) modereert. 

Een intens gesprek om te beluisteren in de stille dagen tussen kerst en nieuwjaar...

  1. Waarom is J.S. Bach zo uniek voor jullie? Moet een kunstenaar spiritueel zijn? Kan een gelovige Bach beter interpreteren dan een niet-gelovige? Hoe openbarend kan muziek zijn? 
  2. Hoe 'lichamelijk' is het zingen? Hoe 'muzikaal' is een tekst? Kunnen we verouderde teksten met achterhaalde begrippen nog zingen?
  3. Hoe betrek je publiek actief bij de voorstellingen? Wat is de maatschappelijke impact van muziek en kunst? Hoe 'omvormend' kan weerloze muziek zijn? Hoe essentieel zijn kunst en cultuur in deze moeilijke tijden?
  4. Welk muziekstuk wil je laten horen? (De volledige muziekfragmenten vind je onder de video)

"De kunstenaar geeft een stem aan wie er geen heeft." Peter Sellars


Een Nikodemusgesprek? 
Een Nikodemusgesprek is een dialoog tussen twee personen over hun gemeenschappelijke passie of over een onderwerp dat hen beiden bezig houdt.  
Ze hoeven niet hetzelfde te denken. Ze bevragen elkaar zoals Nikodemus - “een van de joodse leiders” - en Jezus dat deden in het nachtelijke gesprek dat ze voerden (Joh 3). Een Nikodemusgesprek zoekt diepgang. Hoe kunnen we “opnieuw geboren worden”? Hoe kunnen we “opnieuw leren zien”? En wat betekent dat dan?

Organisatie: CCV in het bisdom Gent 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

MUZIEKFRAGMENTEN

Fragment 1

Johann Sebastian Bach, aria ‘Schlummert ein’ uit de Cantate ‘Ich habe genug’ (BWV 82 - feest van de opdracht in de tempel met de oude Simeon)

uitvoering: Peter Kooy (bas), La Chapelle Royale, Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi, 1991)

Schlummert ein, ihr matten Augen

(Slaap  maar in, vermoeide ogen)

Fallet sanft und selig zu!

(val maar zacht en zalig dicht!)

Welt, ich bleibe nicht mehr hier,

(wereld, ik blijf niet meer hier)

Hab ich doch kein Teil an dir,

(er is toch niets in je)

Dass der Seele könnte traugen.

(dat goed voor mijn ziel zou kunnen zijn)

Hier muss ich das Eklend bauen,

(Hier moet ik het met ellende doen)

Aber dort, dort werd ich schauen

(maar daar, daar zal ik aanschouwen)

Süssen Friede, stille Ruh

(zoete vrede, stille rust)

 

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Fragment 2

Bernard FOCCROULLE, ‘Nigra sum’ (2012)

Alice Foccroulle (sopraan), Lambert Colson (cornet), Bernard Foccroulle (orgel) (Aeon, 2014)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Fragment 3

Olivier MESSIAEN, ‘Chants d’oiseaux’ uit ‘Livre d’orgue’ (1951)

Hans-Ola Ericsonn (orgel)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Fragment 4

Ludwig VAN BEETHOVEN, Pianoconcerto nr. 4, deel 2: Andante con moto

Paul Lewis (piano), BBC Symphony Orchestra o.l.v. Jiří Bělohlávek

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Fragment 5

Bernard FOCCROULLE, Tombeau pour ceux qui n’en ont pas (2019)

Liselotte Sels (klavecimbel)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Gepubliceerd door

Bisdom Gent

Meer

Inspiratie
nikodemusgesprek

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

b.Lode kerstmis 2021 © Bisdom Gent
readmore

Kerstgesprek met bisschop Lode

icon-icon-inspiratie
Abdijkerk Dendermonde © Bisdom Gent, foto: Frank Bahnmüller
readmore

Van schaapstal tot kerststal. Abdijkerk Dendermonde

icon-icon-afbeelding
Kerstdag 2021 in Sint-Baafs © Bisdom Gent
readmore

Homilie bisschop Lode kerstdag: "Draag het licht uit!"

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2023 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook