"Opstaan als een nieuw schepsel om een nieuw volk te vormen," dat is volgens bisschop Lode de diepe en ook actuele betekenis van het doopsel.
"Waar is het lichtende gelaat van de verrezen Christus in een wereld die als een schip op drift de dood tegemoet snelt?"
Met die indringende vraag opende bisschop Lode Van Hecke zijn homilie in de paaswake. We beleven inderdaad vreemde tijden. Wat een vreugde dat we na drie jaar opnieuw de Goede Week en Pasen samen publiek konden vieren. Tegelijkertijd weten we dat het virus dat onze wereld deed stilstaan nog niet weg is. Onze Waalse buren werden deze zomer geconfronteerd met de vreselijke gevolgen van de klimaatverandering. En wie had verwacht dat we zo dichtbij in Europa een tragische oorlog zouden meemaken waarvan niemand de afloop kan voorspellen?
"Misschien," aldus de bisschop, "vormt onze huidige situatie ook een uitdaging voor de mens om - eindelijk, eindelijk! - te leren dat het heil niet alleen van hem komt."
Heil, redding, verlossing ontvang je als een geschenk. We worden ook nooit gered voor onszelf alleen. Licht krijgen we om licht te zijn voor de anderen.
Dat licht werd ontstoken buiten naast de kathedraal en binnengebracht in de duistere kathedraal. "Maar eigenlijk werd dat licht rond het jaar 30 ontstoken op een concrete plaats in Palestina.
Het was nacht. Niemand was erbij. En toch was het een gebeurtenis met een universele betekenis.
Verrijzenis is volgens de bisschop allereerst bevrijding.
Vanaf het begin wilde God de mens als een vrij wezen. We zijn gemaakt voor het leven.
Maar het is ook het begin van een nieuwe schepping. De bisschop citeerde Paulus: "Indien iemand in Christus is, is hij een nieuw schepsel. De oude tijden zijn voorbij. Nieuwe tijden zijn aangebroken" (2 Kor 5,17).
Nieuw betekent hier geen schepping in plaats van de bestaande. Neen, het betekent: de verwerkelijking van wat God altijd bedoeld heeft.
Doopsels
Dat alles gebeurt precies in het doopsel:
Opstaan als een nieuw schepsel om een nieuw volk te vormen. Dat is de rijke betekenis van het doopsel en van de jaarlijkse vernieuwing van onze doopbeloften.
En gedoopt werd er! In totaal waren er 16 doopsels waaronder enkele volwassenen en jongvolwassenen die ook de andere initiatiesacramenten toegediend kregen (vormsel en communie). Ook in andere parochiekerken in het bisdom ontvingen nog acht volwassenen de initiatiesacramenten.
De muziek in deze paaswake was in handen van organist-titularis Nicolas De Troyer en van Arte Musicale Koren & orkest onder leiding van Steve De Veirman. Zij sloten de paaswake af met een krachtig Hallelujah uit The Messiah van Händel: een waar orgelpunt!
Oorkonde
De bisschop bedankte iedereen die meegewerkt heeft aan de vieringen van de Goede Week en Pasen. Hij was zichtbaar gelukkig en onder de indruk nu hij voor de eerste keer sedert zijn bisschopswijding op 23 februari 2020 publiek de Goede Week en Pasen kon vieren.
Bij de paaskaars wordt elk jaar een oorkonde geplaatst die mooi kalligrafisch en artistiek origineel verzorgd is en Pasen situeert in de actuele context. De tekst dit jaar luidt:
Deze kaars werd aangestoken en gewijd ter ere van onze Heer Jezus Christus, de heilige Maagd en Moeder Gods Maria, de patroonheiligen van deze kathedrale kerk. 2022 jaar na de menswording van Jezus Christus; 9 jaar na de aanstelling van paus Franciscus in 2013 en na de eedaflegging van koning Filip en twee jaar na de bisschopswijding van bisschop Lode Van Hecke (23 februari 2022). 590 jaar na de eerste tentoonstelling van het Lam Gods. In het jaar van de herwonnen vrijheid op de coronapandemie en van de 36ste Gentse Floraliën. In het jaar van de tragische oorlog in Oekraïne. In de paasnacht van 16 april 2022.