Programma
- Vanaf 09.30u - Onthaal met koffie
- 10.00u - Welkom en bezinning
- 10.15u - Rick Timmermans: God zoeken - de dagelijkse ervaring als vindplaats
- 11.15u - Pauze
- 11.30u - Terugkoppeling
- 12.15u - Middagpauze met broodjes
- 13.15u - Inspiratiesessie 1
- 14.00u - Pauze
- 14.15u - Inspiratiesessie 2
- 15.00u - Afsluiting met koffie en cake
Overzicht van de inspiratiesessies
(1) God betekenisvol ter sprake brengen bij kinderen (Rik Snijkers)
Daar staat het dan op het bord in grote mooie letters: “God = Liefde”. Iedereen is het er over eens. Je kunt daar ook niet tegen zijn. Dat is toch zo! En toch krijg je het niet echt warm van die uitspraak. Kinderen hebben daar niet meteen iets mee. Het zal wel waar zijn, maar ze voelen het (nog) niet. Het doet weinig met hen. Een kind zei ooit aan de juf: “Dat is fijn voor God, maar ik merk daar niets van!” Is er ook een manier van spreken over God die verbinding maakt met ervaringen van kinderen? Een manier van spreken die beroert en uitdaagt. Daar gaan we in de sessie naar op zoek.
(2) "Mens" worden in de klas, school, omgeving en in de wereld (Debby Papendorf)
Tips voor verbindende godsdienstlessen aan de hand van rituelen, verbeelding en concreet materiaal:
- mijn "spiekboekje"
- de dobbelsteen voor aanvang van de les (bidden, meditatie, kaarsje, zingen, wierook ...)
- kracht van de stilte aan de hand van een stiltedoosje, verstillen in de klas
- geloven = vertrouwen in het goede, niet alles is zichtbaar voor de ogen, het niet weten maakt nieuwsgierig, zodra we weten is het wetenschap
- Oh my G.O.D: waar vind je GOD, wie/wat is GOD, waar voel je GOD
- etc...
(3) Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’ (Jasmine Heyligen)
In deze sessie worden praktijkvoorbeelden getoond over de manier waarop interessant videomateriaal in een klascontext van het secundair onderwijs wordt ingezet om met jongeren het levensbeschouwelijk gesprek aan te gaan. We gaan in gesprek over de mogelijkheden en valkuilen van filmfragmenten, vindplaatsen van interessant filmmateriaal…
(4) Out of the Box (Griet Liebens)
Meer dan honderd verhalen, allemaal komen ze uit één doos. Met een schat aan ‘losse onderdelen’, heel gewone voorwerpen, worden verschillende genres verhalen verteld: o.a. wijsheidsverhalen, geloofsverhalen, godsdienstverhalen, geschiedenisverhalen... De verhalen van Out-of-the-Box zijn telkens kort, hetzelfde materiaal wordt steeds gebruikt en de verhalen nodigen uit tot verwondering en spel.
In deze werkwinkel maak je kennis met de wat in en out of the box kan komen. Je wordt geprikkeld om hierna één vormingsdag te volgen en zelf aan de slag te gaan. Je krijgt terug zin om te vertellen en samen betekenissen te ontdekken.
(5) Het circuit van de eucharistie. Eucharistie ervaren en doen (Els Agten)
Maak in deze sessie kennis met de danktocht - het circuit van de eucharistie, een symbolische ervaringstocht over de eucharistie. In deze tocht proeven kinderen, jongeren, ouders en begeleiders in zeven haltes van verschillende facetten van de eucharistie. De nadruk ligt op ervaren en doen.
(6) Kamino in de docdienst (Kamino)
Kamino leidt je rond door “de docdienst” van de bibliotheek van het seminarie, vol spelen, methodieken en inspiratie. We spelen samen twee klassiekers en ontdekken hoe je deze kan gebruiken om met jongeren te spreken over geloof en zingeving. Elk van deze methodieken is (eventueel met kleine aanpassingen) bruikbaar voor alle leeftijden en groepstypes.