“Aan de hand van creatieve opdrachten, leren jongeren op een andere manier nadenken over deze onderwerpen. Neem de opdracht van de kruisjes als voorbeeld. Ze moeten natuurlijk eerst wat onderzoek doen over het onderwerp, maar daarna gaan ze er zelf mee aan de slag. Ze maken zich de leerstof eigen, denken erover na en verwoorden of verbeelden hun eigen visie in een kunstwerkje. Hierdoor komt de symboliek tot leven op een manier die je nooit kan bereiken door een cursus van buiten te leren.
Ik behoed er mij dan ook voor om catechese te geven in de les. Dat zou helemaal geen zin hebben. Jongeren weten vaak niets meer over het christelijke geloof. In zeker opzicht maakt dit het lesgeven gemakkelijker dan bijvoorbeeld twintig jaar geleden. De ouders hebben het geloof veelal afgezworen en hun kinderen hebben er dus geen enkele affiniteit meer mee. Maar mensen – en zeker jongeren – blijven zinzoekers. Ze zijn nieuwsgierig en blij als ze merken dat je als leerkracht een duidelijk standpunt inneemt en oprecht over je persoonlijke geloofsbeleving spreekt. In de media zien ze enkel de – overwegend negatieve – clichés.
De leerlingen vinden het boeiend om eens een genuanceerd beeld te krijgen over wat het nu eigenlijk betekent om gelovig in het leven te staan.
Het belangrijkste aspect van mijn job is getuigen in woord en daad, en dat houdt niet op als de bel gaat. Geloven is geen hobby of job, het is een deel van je persoonlijkheid en het zit verweven in elk aspect van je leven. Ik ben altijd wat verontwaardigd als leerlingen me vragen of ik gelovig ben. ‘Ik hoop dat je dat wel merkt,’ zeg ik dan. Ik maak me ook altijd druk als ik hoor dat leerkrachten godsdienst aan hun leerlingen vertellen dat ze niet gelovig zijn, niet graag les geven over Jezus, God en de kerk of het vak godsdienst zo neutraal mogelijk willen geven. Dan heb je toch geen enkele passie voor je vak? Hoe kan je daar leerlingen mee boeien? Ik vertel dan ook wel eens over mijn eigen (geloofs)leven tijdens de les en probeer de leerlingen ook zoveel mogelijk aan te spreken vanuit hun leefwereld. Dit doe ik niet om hen te ‘bekeren’, maar om hun te tonen dat er ook een andere manier is om in het leven te staan dan de levenswijze die nu in onze maatschappij overheerst: het jachtig nastreven van ambities en het doorgedreven individualisme.
Ik merk dat jongeren echt nood hebben aan een luisterend oor, iemand die er voor hen is. Ze komen vaak naar mij met hun zorgen en problemen. Ik kreeg wel eens de opmerking dat ik te moederlijk ben voor de leerlingen. Maar ik vind het belangrijk dat ze in mijn lessen een beetje kunnen thuiskomen, tot rust kunnen komen.”
|
Diete D’Helft Zesde jaar architecturale vorming
“Ik werkte samen met een leerling uit de beeldende vorming om dit kruis te ontwerpen. We bestudeerden samen verschillende bestaande kruisbeelden en lieten ons daardoor inspireren. We lazen ook teksten over het ontstaan van het kruisbeeld. Heel veel van de symboliek wijst op de verbondenheid die christenen voelen met elkaar en met Jezus, die in ons verder leeft. Daarom hebben we ons kruisbeeld bekleed met mos. Mos blijft lang voortleven ook nadat het is uitgetrokken, net zoals Jezus ook na zijn dood blijft voortleven in elk van ons.”
|
Nona Stevens Zesde jaar beeldende vorming
“We gingen voor deze opdracht vooral af op ons gevoel. We maakten een eenvoudig houten kruis, met touwen omwonden. Voor ons staat dit symbool voor de eenvoud van het geloof en het zoeken naar zin, dat in elk van ons aanwezig is en heel intuïtief kan zijn. Onze iets abstractere Jezus hebben we weergegeven door een fijne, flexibele maar toch sterke aluminiumband in twee verschillende kleuren. Deze band staat symbool voor de liefde, vloeiend en soepel, maar ook sterk.”
|
|
|
Amber De Vleesschauwer Zesde jaar architecturale binnenhuiskunsten
“Ik wilde in mijn ontwerp niet alleen Jezus aan het kruis weergeven, maar wat eraan voorafging evoceren. Daarom heb ik mijn kruisbeeld zo ontworpen dat je het op twee manieren kan bekijken. Als je het kruis recht houdt, is het een klassiek kruisbeeld. Kantel je het wat naar links, dan wordt het een afbeelding van de zevende statie in de kruisweg: Jezus valt voor de tweede maal.”
|
Kirina Vael Zesde jaar architecturale binnenhuiskunsten
“Ik voelde me minder aangesproken door de klassieke vorm van het kruisbeeld. Het ichthus-symbool trok me meer aan. Ichthus betekent in het Oudgrieks ‘vis’, maar het is ook een acroniem voor ‘Jezus Christus, Zoon van God, Redder’. Zeker in het vroege christendom was de vis dus een heel belangrijk christelijk symbool. Na wat onderzoek, besloot ik de Japanse Koi-karper te gebruiken voor mijn ontwerp. Het is een heel sterke vis die er niet voor terugdeinst om tegen de stroom in te zwemmen in turbulent water. Zo staat de vis symbool voor een krachtig en standvastig geloof, waar mensen kracht uit kunnen putten in momenten van zwakte en twijfel.”
|
|
|
Guus De Winter Vijfde jaar toegepaste beeldende kunst – illustratie
“In ons jaar deden we een project rond rouwen. De bedoeling was om een kinderboek, artikel of liedje over dit onderwerp te zoeken en daar een illustratie bij te tekenen. We mochten ook zelf een stripverhaal uitwerken. Ik heb voor het laatste gekozen. Toen ik me probeerde voor te stellen hoe het voelt om iemand te verliezen, was de eerste gedachte die in me opkwam dat je je dan altijd alleen voelt. Je hebt geen oog meer voor de anderen rondom je omdat je die ene persoon zo hard mist. De enige bij wie je rust vindt, is degene die er niet meer is. Dit heb ik proberen vorm te geven in een stripverhaal. Als je het leest, merk je dat het probleem niet opgelost is. Ik heb het einde open gelaten. Hoe je het verlies verwerkt hangt namelijk van jezelf af: probeer je het alleen te verwerken, of stel je jezelf open voor de mensen die je willen steunen en bijstaan?”
|
Dit artikel verscheen ook in Kerkplein, magazine van bisdom Gent (mei 2018).
- Abonneren op Kerkplein? Doe het hier.
- IJD Jongerenpastoriaal Vlaanderen stelt een brede waaier aan werkvormen ter beschikking voor leerkrachten godsdienst. Blijf op de hoogte van de activiteiten en van het werkmateriaal van IJD Gent via de website en de nieuwsbrief of neem contact op met ijdgent@ijd.be.