Wat is de specifieke kerkelijke invalshoek als het over ecologie gaat? Natuur als schepping?
Karel Malfliet • Schepping en natuur zijn geen synoniemen. Schepping is een opdracht, een toekomstvisioen. Deze tijd, met zijn milieu- en klimaatproblemen en de sociaaleconomische crisis, is bij uitstek een tijd om als mensen scheppend aanwezig te zijn.
Als christenen zien we natuur en aarde als een gave.
Dat is een sacramentele in plaats van de instrumentele visie – de aarde beschouwen als een ding, de grondstoffen als materie. De mens is geen heerser over de aarde, maar is geroepen om de wereld zodanig te ordenen, dat alles en iedereen tot zijn recht komt en we de komende generaties een zo ongeschonden mogelijke aarde kunnen doorgeven.
Wat betekent de eco-encycliek voor u?
Karel Malfliet • Laudato si’ is een belangrijke stap, omdat een aantal elementen die al langer in het kerkelijke spreken aanwezig waren, zo nadrukkelijk samen zijn gezet.
Alles wat te maken heeft met vrede en gerechtigheid heeft al een langere traditie in de kerkelijke sociale leer.
De heelheid van de schepping vervolledigt nu dat drieluik in een pauselijk document, op een tamelijk ondubbelzinnige manier. Dat vind ik sterk. Paus Franciscus trekt duidelijke lijnen en schuwt de maatschappelijke discussie en politieke actie niet.
U bent in Hamme volwassen begeleider bij de KLJ. Bent u optimistisch over de toekomst als u naar de jongere generaties kijkt?
Karel Malfliet • Soms merk je aan kleine tekens dat er een omslag is. Jongeren zijn bijvoorbeeld minder geïnteresseerd in een eigen auto. Omdat er files er zijn, omdat het handiger is om anders te reizen, omdat autodelen bestaat...
Dat meer mensen anders leven, stelt vragen aan degenen die niet zo leven.
Dat levert een dialoog op in de samenleving. Er beweegt dus zeker iets.
Meer informatie over Ecokerk
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.