De ID kadert in een hedendaagse Kerk, verduidelijkt mgr. Herman Cosijns, secretaris-generaal van de bisschoppenconferentie. Vandaag is christen-zijn een keuze. Onze bisschoppen hechten er belang aan dat we daarvoor uitkomen. Deze ID-kaart zegt: ‘Ik ben christen en vind dat de moeite waard.’
Onze bisschoppen willen graag dat de priester na het doopsel zo’n ID-kaart meegeeft als geschenk aan de dopeling. Want wat ons als christen het meest verbindt, is het doopsel.
Persoonlijk geheugensteuntje
Bent u gedoopt en heeft u ook graag die ID op zak? Dan kunt u de kaart, te koop in de liturgische centra voor 0,25 euro, laten invullen op het secretariaat van de parochie waar u werd gedoopt.
De christelijke ID-kaart is echter bovenal een praktisch instrument om bepaalde gegevens bij te houden.
Dat is nodig, omdat vanaf 1 januari 2018 in alle bisdommen van ons land een nieuwe regeling in voege treedt voor het inschrijven van het sacrament van het doopsel in het doopregister. Dat gebeurt niet langer in het doopregister van de parochie waar hij of zij woont, maar van de parochie waar hij of zij gedoopt wordt en enkel daar, legt Cosijns uit. Dat wordt meteen het basisregister voor die persoon als christen. Latere sacramenten worden er ook in genoteerd. De ID bundelt die gegevens als een persoonlijk geheugensteuntje. Het is geen officieel document.
Modernisering
Met die nieuwe regeling voegen de bisschoppen zich naar de gewijzigde realiteit inzake parochiebezoek.
Christenen zijn vandaag veel mobieler dan voorheen.
Velen kiezen ervoor in een andere parochie dan hun thuisparochie naar de mis te gaan, verduidelijkt Cosijns. De mosterd voor de ID halen de bisschoppen in Doornik, waar al een Carnet de vie chrétienne bestaat.
De ID wordt aangemaakt op het parochiesecretariaat vóór het doopsel plaatsvindt, op basis van het formulier voor de initiatiesacramenten waarmee dat sacrament werd aangevraagd. Ook dat formulier werd vernieuwd en geüniformeerd voor de drie initiatiesacramenten – doopsel, eerste communie en vormsel.
Europese wetgeving
Er werd een privacyverklaring aan toegevoegd, waarin de betrokkenen al dan niet de toestemming geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. Dat om in regel te zijn met de nieuwe Europese wetgeving op de privacy die in 2018 van kracht wordt.
Op dat formulier, weldra te vinden op Kerknet, wijzen de bisschoppen erop dat de instemming van beide ouders nodig is om hun kind te laten dopen. Nieuw is dat ze het niet langer over ‘mama’ en ‘papa’ hebben, maar over ‘persoon of personen die het ouderlijk gezag uitoefenen’.
Cosijns: Wij volgen de redenering van onze paus, dat ieder kind gedoopt mag worden als de natuurlijke ouders of zij die het ouderlijke gezag uitoefenen ervoor kiezen het christelijk op te voeden, ongeacht de situatie waarin die zich bevinden: gehuwd, gescheiden of homoseksueel. Daarmee spreken we geen oordeel uit.
We stemmen ons af op de evolutie in de samenleving.
Ook aan het huwelijksdossier wordt een privacyverklaring toegevoegd. Meteen bundelen de bisschoppen de drie bestaande formulieren ter zake in één enkel, met een duidelijk overzicht van de diverse huwelijkssituaties (tussen katholieken, een katholiek en een niet-katholiek gedoopte of een katholiek en een niet-gedoopte).
Tegelijk wordt het pastorale luik opgefrist met aandacht voor de gelovige beleving van het huwelijk. In lijn met de pauselijke brief Amoris laetitia willen de bisschoppen werken aan een gedegen huwelijksvoorbereiding, zegt Cosijns. Ze schreven daarover al een pastorale brief. In het voorjaar geven ze meer inhoudelijke uitleg.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.