De jongste ooit en de eerste vrouw. Vanaf vandaag is Valérie Kabergs onze wekelijkse commentator bij de zondags-lezingen. Zij volgt Luc Devisscher op, die ons de voorbije drie jaar liet delen in zijn heldere en spitsvondige analyses.
Elke week serveerde hij een heerlijke maaltijd voor de geest.
Voortaan roert Valérie Kabergs in onze spirituele kookpot.
Zij helpt u wekelijks na te denken over de Bijbelpassages van de komende zondag. Vorige week kon u al met haar kennismaken, ze was toen onze Klapstoel-gast.
Traditie
„Je hoeft geen expert te zijn om de Bijbel te lezen”, zei ze daarbij. We hoeven ons gewoon af te vragen: „Wat wil God me via de tekst zeggen?” Bijbelteksten lezen en erover nadenken zit evenwel niet echt in onze katholieke genen.
Protestanten hebben wat dat betreft een streepje voor. Bij hen staat het Woord centraal. In de katholieke Kerk werd de gelovigen lange tijd eerder afgeraden zelf de Bijbel te lezen. In de eeuwen na de Reformatie werd het bezit van een Bijbel zelfs gezien als een uiting van protestantse sympathieën.
Katholieken koesteren dan wel weer de traditie. Terecht.
Het heeft geen zin dat elke generatie het wiel weer moet uitvinden.
Voortbouwen op wat anderen vóór ons bedachten en optekenden, is een zinvolle manier om met de traditie om te gaan. Wanneer traditie evenwel elke evolutie belemmert, wordt ze verkeerd begrepen. Uiteindelijk is elk element uit de katholieke traditie ooit door vernieuwing ontstaan.
Blijven vernieuwen en het kaf van het koren scheiden, is dus noodzakelijk. Daarom moeten we de traditie voortdurend toetsen aan de bron, aan het evangelie dus. Zo komen we als katholieken ook uit bij het Woord. De traditie beweegt, het Woord blijft.
Verdieping van de Schrift
Op vraag van paus Franciscus lanceren de bisschoppen van België een initiatief om onze vertrouwdheid met de Bijbel te verbeteren. Voortaan heet de eerste zondag van de advent de Dag van het Woord.
Aan parochies en pastorale eenheden werd gevraagd om op zondag 3 december bijzondere aandacht te besteden aan de verspreiding, kennis en verdieping van de Schrift. Navraag leert dat veel lokale geloofsgemeenschappen nog niet op de hoogte waren van het nieuwe initiatief, of niet de nodige mensen en tijd konden vrijmaken.
De komende jaren zullen bijkomende inspanningen nodig zijn. Geen nood, in dit nummer van Kerk & Leven (bladzijde 8) en op Kerknet vindt u inspiratie voor de komende jaren.
De Dag van het Woord is beslist nuttig in een tijd waarin de Bijbelkennis van veel Vlamingen wankelt.
Het minste wat we als kerkgangers kunnen doen, is alvast onze eigen vertrouwdheid met de Schrift bijspijkeren.
Makkelijk is dat niet, want Bijbelse teksten hanteren niet meteen een hedendaags taalgebruik. Er duiken beelden en vergelijkingen op die we vandaag maar moeilijk kunnen plaatsen. Catechese kan ons helpen om door de bomen het bos te zien.
Wat hebben we geleerd
Belangrijk is het besef dat de auteurs van de Bijbelboeken geen geschiedschrijvers waren. We mogen ze dus niet lezen als een exact feitenrelaas. Ook mogen we niet de fout maken zinnen of passages letterlijk te nemen of uit hun context te halen.
De Bijbel leren we begrijpen door het geheel te bekijken, vervolgens het boek dicht te klappen en ons af te vragen wat we geleerd hebben.
De verkondiging van het Woord blijft een opdracht die we ook op de 51 andere zondagen van het jaar ter harte moeten nemen. De voldoening van een zondagsviering hangt vaak samen met de kwaliteit van de homilie. „De pastoor heeft vandaag goed gepreekt”, horen we wel eens goedkeurend zeggen.
Al valt de omgekeerde appreciatie helaas ook wel eens te noteren. Een leerrijke en boeiend gebrachte duiding bij de lezingen, voor veel gelovigen staat of valt daarmee de kwaliteit van de zondagsmis. We kunnen er dus maar beter de nodige aandacht aan besteden.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.