Hoe oud u ook bent, u herinnert zich ongetwijfeld hun namen en gezichten. Die van de leerkrachten die in uw jeugd het verschil maakten. Ze zitten haarscherp in ons geheugen gebeiteld, omdat we weten wat ze voor ons betekenden. Zelf denk ik geregeld aan hen terug.
Ze onderscheidden zich door de unieke combinatie van menselijke kwaliteiten en professionele passie.
Ze leefden voor hun vak, maar vooral voor de jongeren die hun werden toevertrouwd. Ik ben hen dankbaar, omdat ze zo veel meer deden dan hun plicht. Ze hadden een missie, een roeping zelfs.
Verbanden en conclusies
Zo vergeet ik nooit de wijze lessen van meester T’Hooft, een imposante verschijning achter zijn zware, grijze baard. Getekend door het vroege verlies van zijn zoon, een getalenteerde dichter. Muffe kennisoverdracht op automatische piloot was niets voor hem. Hij leerde ons observeren, nadenken, verbanden leggen en conclusies trekken. Vaardigheden voor het leven.
Of neem mijnheer Verpoest, een wiskundeleraar die opstond en ging slapen met zijn vak, maar vooral als mens uitblonk in zijn klaslokaal. Hij legde de lat hoog, maar waakte erover dat iedereen mee was. In de debatten over de hervorming van het secundair onderwijs gaat het vaak over de tegenstelling tussen hoogstaand onderwijs voor de besten en optimale kansen voor de kwetsbaren. Mijnheer Verpoest overbrugde die kloof elke dag in de praktijk.
De klok rond leerkracht
Ze waren nog veel talrijker dan deze twee, de leerkrachten die mij en u op weg hebben gezet in ons bestaan. Bekwame en gedreven mensen, morele en intellectuele bakens, wegwijzers op ons levenspad.
Ze bestaan nog steeds, kijk maar om u heen. Onvermoeibaar en onblusbaar tillen ze dag na dag onze kinderen en kleinkinderen op. Ze beheersen de perfecte mix van kennis, vaardigheden en levenswaarden. U vindt hen op elke school en hun leerlingen weten perfect wie ze zijn. Hun lesuur eindigt nooit na vijftig minuten, hun werkdag niet om halfvier. In hun hoofd en in hun hart zijn ze de klok rond leerkracht.
Ze leveren geen diploma’s af, maar mensen.
In het themanummer van Kerk & Leven deze week nemen we het onderwijs onder de loep. We bekijken prangende kwesties als duaal leren, het dreigende tekort aan leerkrachten of discipline op school. We vertellen u hoe het Europese project Erasmus+ waardevolle kansen en ervaringen biedt. We luisteren in de Klapstoel naar de wijsheid van Fons Uytterhoeven, voor wie de katholieke dialoogschool geen abstract idee is. En natuurlijk brengen we u een rist levensechte verhalen van boeiende mensen uit het onderwijs, u kent ons.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.