Vijfhonderd jaar geleden werd ene Filip Van den Berg in Mechelen geboren. Hij kreeg er muziekles aan de Sint-Romboutskathedraal, waar hij koorknaap was. Op zijn eenentwintigste vertrok de jongeman met het uitzonderlijke muzikale talent naar Napels als zanger, leerkracht en componist. Tijdens zijn 82-jarige leven werkte hij onder meer ook in Rome, Wenen en Praag, waar hij in 1603 overleed. Eigentijdse bronnen roemden hem als de beste componist voor vernieuwende muziek. Deze Maneblusser werd wereldberoemd onder de naam Philippus de Monte en Lunalia – het Festival van Vlaanderen in Mechelen – wijdt zijn voorjaarseditie eraan. Digitaal natuurlijk, corona oblige.
CHet motto van het festival verwijst zowel naar Filips Vlaamse naam als naar de bijnaam van de Mechelaars: de Maneblussers.
Digitaal
Nu heeft een digitaal festival ook voordelen: je kunt concerten organiseren vanop plekken waar je sowieso nooit veel publiek kunt samenbrengen. Artist in residence van Lunialia in 2021 is luitist Floris De Rycker., vanavond 25 april vanaf 20.30 uur te horen in een digitale Vollemaansmeeting. Onlangs beklom De Rycker immers de 539 trappen van de Sint-Romboutstoren om een ode te brengen aan Philippus de Monte bij volle maan. Terwijl hij zijn blik op het maanverlichte Mechelen liet vallen, bracht hij een heerlijke improvisatie op luit boven op de Sint-Romboutstoren. De meeting schakelt ook live naar Praag, die zo’n belangrijke rol speelde op het einde van het leven van Mechelens grootste muzikale zoon.
Floris De Rycker is ook de bezieler van het ensemble ‘Ratas del viejo Mundo’.
Behelpen
Ook op het programma van deze verrassende editie van Lunalia staat een merkwaardig concert op vrijdagavond 30 april in de Mechelse Sint-Pieter- en Pauluskerk van de Ratas des viejo Mundo. De Ratten van de Oude Wereld nemen de uitdaging aan om zesstemmige composities van De Monte met drie zangers, gamba en liuto attiorbato uit te voeren. Zangers springen tussen stempartijen, soms neemt de luit een belangrijke partij voor haar rekening, enzovoort. Er zijn immers voldoende aanwijzingen dat muzikanten zich ten tijde van De Monte nu eenmaal vaak moesten behelpen en zelfs hele polyfone missen thuis met bijvoorbeeld één zanger en twee instrumenten naspeelden. Het wordt een kleurrijke verkenning van De Monte’s muzikale wereld.
En op 5 mei brengt Björn Schmelzer met zijn Graindelavoix zevenstemmige madrigalen, Franse chansons maar ook religieuze muziek van De Monte.