Deze week luisteren we naar de keuze van Alicja Gescinska.
Alicja(37) is een filosofe en publiciste met Poolse roots, die onder meer de tv-reeks Wanderlust maakte. Ze is ook verknocht aan muziek. Dit najaar verschijnt van haar 'Thuis in muziek - Een oefening in menselijkheid', een essay waarin ze stelt dat muziek eerder een fundament dan een ornament van ons bestaan is.
Voor De 100 van Kerknet selecteert ze Gioacchino Rossini, François Couperin en Ludwig van Beethoven.
Alicja: 'Hier hadden natuurlijk heel wat Stabat Maters kunnen staan. Dat van Pergolesi uiteraard, maar ook dat van Szymanowski is me erg dierbaar. Maar ik denk dat dat van Rossini altijd een bijzondere plaats in mijn hart en ziel zal hebben, omdat dit het eerste Stabat Mater was dat ik live hoorde.
Dat was een erg overweldigende ervaring.
De combinatie van Rossini's theatrale expressiviteit en het ingetogen lijden van dit Stabat Mater resulteert in een verbluffend meesterwerk.'
François Couperin (1668-1733), 'Lecons de ténèbres'
Alicja: 'In het bijzonder de uitvoeringen door contratenoren genieten mijn voorkeur, zoals die van Alfred Deller.'
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
Ludwig van Beethoven (1770-1827), 'Benedictus' uit 'Missa Solemnis' (1823)
Alicja: 'Muziek van een uitzonderlijke diepgang en schoonheid. Theodor Adorno, een van de belangrijkste muziekfilosofen van de vorige eeuw, had geen hoge pet op van Beethovens Missa Solemnis. Maar ook hij moest erkennen dat het Benedictus een klein meesterwerk op zich is.
Voor mij zal het stuk ook altijd een bijzondere betekenis hebben.
Ik was zwanger van mijn eerste zoontje en tijdens een opvoering van de Missa Solemnis in de Bijloke in Gent voelde ik mijn zoontje voor het eerst in mijn buik bewegen. Als dat geen sacraal moment is!'
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.
Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.