Deze foto ging wereld rond, fotograaf Eric Claerhout (88) vertelt | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's

kerknet

  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerknet-redactie

Kerknet-redactie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Formulieren
  • Zoeken
  • Meer
    • Formulieren
    • Zoeken
    • Nieuws Kerknet-academie Kerknet-shop Medewerkers Suggesties Microsite op Kerknet
      Starten op KerknetOndersteuning beheerders
      Privacy

Deze foto ging wereld rond, fotograaf Eric Claerhout (88) vertelt

Lieve Wouters

Lieve Wouters

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 8 mei 2018 - 9:42
Afdrukken
Eric Claerhout was de officiële fotograaf van het Vaticaans Paviljoen Civitas Dei op Expo ‘58. Zijn foto van Grace Kelly ging de wereld rond.
Eric Claerhout toont de foto die hij maakte van prinses Grace Kelly voor het Vaticaans Paviljoen op Expo '58. © Jan Claerhout

Het was een ontzettend drukke periode, herinnert de nu 88-jarige Eric Claerhout zich. Als 28-jarige had hij de fotografiezaak van zijn vader in Gent overgenomen. Die ging zich opnieuw toeleggen op zijn studio in Deinze. Thuis liep een kleuter rond en een tweede kindje was op komst. Maar de uitnodiging om zich kandidaat te stellen als officiële fotograaf van Vaticaanstad op de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958, lieten vader noch zoon aan zich voorbijgaan.

Ze werden allebei geselecteerd. De hele tentoonstellingsperiode lang werden we geregeld opgebeld in alle vroegte: ‘Eric, er is een incognito bezoek. Kom zo vlug mogelijk naar Brussel.’ Meestal fotografeerde Eric, terwijl Abel de foto’s ontwikkelde. Al deden ze grotere opdrachten samen. ‘Is je vader niet mee?’, klonk het dan vaak. Ik was nu wel klein en zag er jong uit, maar dat vond ik echt een belediging. Toen heb ik besloten om een baard te laten groeien.

Van elk event maakten de Claerhouts enkele tientallen foto’s. Twee scheutisten maakten daaruit een keuze voor de albums van prominenten. Zo bewoog Eric zich tussen vorsten en kardinalen alsof hij nooit anders had geweten. Ik had een opleiding voordrachtkunst achter de rug, dus ik was wel gewoon om op te treden onder druk.

De ene herinnering brengt de andere met zich mee. Zo waren we eens met kardinaal Siri (vertegenwoordiger van de paus op de expo) bij Paul Heymans thuis, de commissaris van Civitas Dei en naar verluidt de rijkste man van Hofstade.

De kardinaal zei: ‘Nu wil ik ook wel de armste mens van Hofstade ontmoeten.’ Zo gezegd, zo gedaan.

In dat huisje wijk ik achteruit om wat ruimte te scheppen voor de foto. Trap ik toch wel op de tenen van kardinaal Forni, de nuntius! Ik verontschuldig me uitgebreid, maar hij zegt: ‘Jij hebt hier voorrang.’

Lucky shot met Grace Kelly

Op een zonnige dag in juni was het weer zover. Net aangekomen op het expoterrein wordt Eric zoals altijd toegesneld door hostessen. Wie komt er?, willen ze weten. Maar dat wist hij meestal zelf pas als opdrachtgever graaf Yves du Monceau de Bergendal hem had ingelicht. Geen nood, het zou snel duidelijk worden.

De hele expo leek toegestroomd aan het Vaticaans paviljoen Civitas Dei. In de kerk zaten prins Reignier en prinses Grace Kelly.

'Plus de flashes!’, werd alle fotografen geboden. Ook ik werd verondersteld mijn flash uit te zetten, en daar bleek de graaf deze keer niets aan te kunnen doen. Bij het buitenkomen stond daar een massa volk tegen de dranghekkens, die in alle haast door de politie waren neergezet. Ik baande me een weg langs de politie en vips en had gelukkig mijn flash alweer gemonteerd om het gezicht van prinses Grace uit te lichten onder haar hoed: paternoster in de linkerhand, mantel elegant gedrapeerd over de arm, vlak voor het majestueuze en moderne kerkgebouw van Civitas Dei. Het kon niet beter zijn.

Een lucky shot, geeft Eric grif toe, maar: Is dat niet elke foto? ‘Ontwikkel ze zo snel mogelijk, we gaan ermee naar Monaco!’, zeiden de paters. Er werden 800 afdrukken van gemaakt. Ze gingen de wereld rond.

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

15 augustus 1958, nog zo’n onvergetelijk moment. Op de Heizel vond een plechtige mis plaats met kardinaal Siri. Ook koning Boudewijn was erbij en andere leden van de koninklijke familie. Eric Claerhout: De mis begon met 20 minuten vertraging omdat de organisatie er niet uit geraakte wie in de processie voorop moest lopen: de kardinaal of de koning!

Eric Claerhout besluit: Maar wat die mis voor mij zo onvergetelijk maakt, was de serene sfeer bij het publiek. Zo’n massa volk, zo’n ingetogen viering. Dat was echt indrukwekkend.

De familie Claerhout staat in Deinze en rond Gent bekend als pioniers van de fotografie. Erics grootvader Gustaef, die begon als bakker, volgde zijn schoonbroer Henri Speeckaert, die al volop naam maakte. Zijn visitekaartje vermeldde: Kunst- en Nijverheidsfotografie sinds 1895.

Gepubliceerd door

Kerknet-redactie

Meer

Cultuur
Artikel
Fotografie
Expo 58

Deel dit artikel

Share on Facebook
Share on Twitter
Share via Email

Lees meer

Sint-Catharinakerk op het Kiel © Onroerend Erfgoed
readmore

Kerkplus-subsidie voor kerken in Antwerpen en Ravels

icon-icon-nieuws
© Kobu Agency / Unsplash
readmore

Welke ‘deal with God’ maakte Kate Bush?

icon-icon-video
Jonge influencers op cursus in het Vaticaan. Laurens Van Geel torent op de rechterhelft van de foto boven de groep uit. © Vatican News
readmore

Vaticaan leidt jonge communicatoren op, onder wie één Belg

icon-icon-artikel

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2022 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook