“Wat als gelovigen of priesters de Bijbel gebruiken om me af te wijzen?”
Celia uit Spanje is non-binair en katholiek. 'Het is moeilijk om beide tegelijk te beleven', vertelt die aan paus Franciscus. ’Is er ruimte voor mij in de Kerk?' Franciscus bevestigt dat de Kerk niemand kan uitsluiten. 'Wat denkt u dan van gelovigen of priesters die haat propageren en de Bijbel gebruiken om dat te ondersteunen? Ze zeggen dat zij me niet uitsluiten, maar dat de Bijbel dat doet.'
Ik ben het zo moe steeds te moeten zeggen dat dat niet de boodschap van Jezus was.
De paus: ‘Dergelijke mensen zijn infiltranten. Ze gebruiken de kerk voor hun eigen passies en bekrompenheid. Intern zijn ze verscheurd. Ze oordelen omdat ze hun eigen fouten niet kunnen goedmaken en voelen zich daardoor bevrijd, maar eigenlijk moeten ze naar zichzelf kijken. De dag dat de Kerk zijn universaliteit verliest, houdt ze op Kerk te zijn.’
“Waarom gaat de Kerk tussen een vrouw en haar rechten staan?”
De Argentijnse Milagros was catechiste toen in haar land het abortusdebat gevoerd werd. 'Er klopte iets niet. Waarom gaat de Kerk tussen een vrouw en haar rechten staan?', vraagt ze de paus. 'Jezus zou een vrouw niet veroordelen als ze een abortus ondergaat, maar hij zou met haar wandelen. Ik ken in die situatie vrouwen die naar de Kerk komen voor Gods liefde.'
Ze komen om Zijn woord te horen, maar ze worden met de vinger gewezen.
De paus: ‘Abortus laat een diepe indruk na op vrouwen. Ik herinner priesters eraan dat personen in die situatie naar hen toekomen met een schuldgevoel en raad hen aan om geen vragen te stellen en barmhartig te zijn zoals Jezus’, zegt hij.
‘Tegelijk leert de wetenschap dat een embryo een maand na de conceptie geen hoop cellen is maar een gesystematiseerd mensenleven. De morele vraag is dan of het moreel is om een mens te doden om een probleem op te lossen. Aan iemands zijde blijven is één zaak, de daad rechtvaardigen is een andere.’
(Lees verder onder de foto)