Sotoo werd in 1953 geboren in Fukuoka in Japan. Als kind was hij al een creatief beestje, al dacht hij toen nog niet dat hij beeldhouwer zou worden. Op zijn achttiende ging hij Schone Kunsten studeren en... rugby spelen. Gepassioneerd als hij is, vloog hij iets te enthousiast in die sporttak, wat hem enkele gebroken ruggenwervels opleverde. Maar dat brak de Japanner niet, integendeel, hij ging op zoek naar een nieuw evenwicht voor zijn lichaam, op zoek naar een nieuwe passie ook. En dat werd dus beeldhouwen.
Verliefd op de Sagrada Familia
Nadat hij een jaar aan de universiteit van Kyoto had gewerkt als leraar, vertrok hij op reis naar Europa. Op zoek naar inspiratie en nieuwe stenen.
'Ik ben geen beeldhouwer, maar eerder een stenenvinder. De steen is het belangrijkste, ik hanteer slechts het gereedschap dat hem een mooie vorm geeft.'
En toen kwam de Japanner terecht in Barcelona, waar hij aan de grond genageld stond voor de Sagrada Familia. Als een bijna logisch gevolg van die extase besliste hij in de stad te blijven en te solliciteren als beeldhouwer bij Gaudí's meesterwerk. Sotoo kreeg de job en werkt sindsdien mee aan beelden van engelen, muzikanten, dieren en kinderen. Toch voelde hij dat zijn eigen culturele achtergrond te veraf stond van die van de Catalaanse kunstenaar.
'Om Gaudí écht te begrijpen, moest ik door de deur van het geloof gaan', zegt Sotoo. 'Ik moest in de richting kijken waarin Gaudí keek.'
Bouwen aan de Sagrada Familia betekende voor Sotoo ook bouwen aan zichzelf en de Japanner bekeerde zich uiteindelijk tot het rooms-katholieke geloof.
(lees verder onder de video)