Een collega had mij op het Faith Communication in the Digital World-programma gewezen, aldus Laurens Vangeel in Tertio. Het was de tweede keer dat het Vaticaanse Dicasterie voor Communicatie die uitzonderlijke vorming opzette.
Het programma bestaat uit intensieve zoomsessies én een week in Rome. De jongeren hadden een zoom met curiekardinaal Luis Antonio Tagle, die mee het Dicasterie voor Evangelisatie leidt, wisselden van gedachten met Philippe Colombet, de nieuwe directeur van het Franse katholieke dagblad La Croix. Naast die zoomsessies werken de jongeren in groepjes ook een concrete case uit. Laurens Vangeel werkt mee aan een communicatieplan van ‘Talitha Kum’, het netwerk van de katholieke zustercongregaties tegen mensenhandel, voor de internationale dag van gebed en aandacht voor mensenhandel op 8 februari 2023.
Op de vraag of communicatie in of voor de kerk anders is dan andere communicatie, antwoordt hij: Toch wel, want kerkelijke communicatie hangt samen met geloofsverkondiging. Daarom is het meer nog dan elders belangrijk niet vanop een eiland te communiceren. Geloofsverkondiging zou letterlijk grenzeloos moeten kunnen zijn, zonder rekening te houden met parochie- of bisdomgrenzen. Al steken de diocesane perschefs intussen al vaak de koppen bij elkaar. In Vlaanderen beschikken we trouwens over Kerknet. Ik kan je verzekeren dat mijn internationale collega’s jaloers kijken naar die portaalsite met zijn vele microsites en zijn dagelijkse nieuwsberichten. Alle parochies en katholieke gemeenschappen en organisaties onder een en dezelfde banner, da’s communicatief bijzonder sterk.
Het vergt oegening om duidelijk en laagdrempelig te communiceren, aldus Laurens Vangeel, maar het is zeker ook mogelijk om met mooie evangelische verhalen de algemene media te halen.
Het heeft geen zin alles te zeggen, het komt er vooral op aan met onze communicatie de harten van mensen te raken.