De levensreis van een geëngageerde popmuzikant
In een boeiende documentaire op ARTE Fr over het leven en het werk van Sting herneemt regisseur Julie Veille de ‘levensreis’ van deze inspirerende en geëngageerde muzikant. Sting gebruikt zijn songs om er zijn persoonlijke ideeën tot uitdrukking in te brengen en tevens een strijd te voeren voor ‘gerechtigheid’: van het behoud van het Amazonewoud tot het steunen van de ‘dansende of wenende moeders’ die treuren om hun overleden echtgenoten of zonen slachtoffers van de Pinochet-dictatuur in Chili. Het verhaal van een ‘elementair deeltje’ dat zich vrij beweegt en geleid wordt door menselijkheid en een onverzadigbare nieuwsgierigheid.
Muziek die gaten laat waar nodig
BTTB (acroniem voor Back to the Basics) van de Japanse muzikant en componist Ryuici Sakamoto dateert oorspronkelijk van 1998, maar is dit jaar opnieuw verschenen op cd. Over zijn muziek schrijft auteur Haruki Murakami: ‘Persoonlijke en intieme muziek – in elkaar vlechtende melodieën, verrijkende harmonieën. Muziek die geleidelijk de ruimte vult, maar die gaten laat waar nodig. Af en toe hebben we dit soort muziek nodig en deze manier van zijn....nee, niet af en toe, misschien wel de hele tijd. We hebben het evenzeer nodig als warme zwarte koffie bij het aanbreken van de dageraad of de kat die 's middags naast ons even mee inslaapt.’
Eind juni 2014 werd bij Sakamoto keelkanker ontdekt. Om zich volledig op zijn herstel te richten, trok hij zich tijdelijk uit al zijn lopende projecten terug maar in 2017 verscheen zijn album async een indrukwekkende cd waarop hij het thema van de sterfelijkheid uitwerkt en de films van Andrei Tarkovsky een grote inspiratiebron zijn geweest.
• Luister onderaan deze pagina naar ‘Aqua’ van Ryuici Sakomoto.
Het leven en werk van Otto Freundlich
Ik leerde Otto Freundlich (1878-1943) de Duits Joodse ‘abstracte’ schilder, beeldhouwer en graficus die tussen de twee wereldoorlogen leefde kennen via een bijdrage van de Franse schrijver Charles Juliet. Het leven en werk van Freundlich trof me. Omdat hij van joodse afkomst was, werd zijn werk in nazi-Duitsland als ‘Entartete Kunst’ of ‘gedegenereerde kunst’ gebrandmerkt en kreeg hij al vlug te maken met uitsluiting uit het artistieke milieu en het verwijderen van zijn schilderijen uit de openbare ruimtes. Zijn sculptuur Der Neue Mensch (1912) 'sierde' de kaft van de Entartete Kunst-catalogus die een overzicht gaf van een reeks van ‘verdorven kunstwerken’ in het toenmalige nazi-Duitsland. Noodgedwongen zocht hij zijn toevlucht in een dorp ergens in het achterland van de oostelijke Franse Pyreneeën, ver weg van enige bedreiging... Maar in dit dorp woonde toevallig het hoofd van een militie die sympathiseerde met de bezetter en in de regio opereerde. De man gaf Otto Freundlich aan, hij werd gearresteerd getransporteerd en kwam later in een concentratiekamp om het leven. Hier vind je een video over zijn werk.
• Tekeningen: Potloodtekeningen op papier voor een serie gebrandschilderde ramen over de Passie van de Christus, toegeschreven aan Otto Freundlich, project voor de Dom van Keulen, ongerealiseerd. 1923-1925