Memorandum van de Erkende Instanties voor het Vlaamse Parlement | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerknet-redactie

Kerknet-redactie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Formulieren
  • Zoeken
  • Meer
    • Formulieren
    • Zoeken
    • Nieuws Kerknet-academie Kerknet-shop Medewerkers Suggesties Microsite op Kerknet
      Starten op KerknetOndersteuning beheerders
      Privacy

Memorandum van de Erkende Instanties voor het Vlaamse Parlement

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 8 mei 2023 - 12:19
Afdrukken
De erkende instanties van de levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs hebben een memorandum overhandigd aan het Vlaamse Parlement.

Kansen voor ontwikkeling en democratie - Levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs. Dat is de titel van het memorandum dat de Erkende Instanties en Vereniging van de Levensbeschouwelijke Vakken in het officiële onderwijs vorige week aan de leden van de Commissie Onderwijs van het Vlaamse Parlement hebben bezorgd. Het officiële onderwijs wordt georganiseerd door of in opdracht van de overheid: de Vlaamse overheid, de provincies, of de steden en gemeenten.

In het memorandum formuleren de vertegenwoordigers van de zeven levensbeschouwelijke vakken – van de vier christelijke (rooms-katholieke, protestante, orthodoxe en anglicaanse) denominaties, het jodendom, de islam en het vrijzinnige humanisme de georganiseerde vrijzinnigheid - in het officiële onderwijs eensgezind hun gemeenschappelijke verzoek met het oog op het levensbeschouwelijke onderricht in de volgende legislatuur en het daarvoor voorziene beleidskader. Het verzoek van de Erkende en Bevoegde Instanties en Vereniging Levensbeschouwelijke Vakken (EI&V) aan de leden van de Onderwijscommissie van het Vlaamse Parlement is gebaseerd op tien stevige pijlers. Ze vragen samengevat: De erkenning en beklemtoning van de plaats en de rol van het levensbeschouwelijke onderwijs in het curriculum en binnen dat kader, de handhaving van minstens de twee lestijden levensbeschouwelijk onderwijs, zoals die vandaag georganiseerd worden in het basis- en secundair onderwijs om zo de kansen te blijven garanderen, die de vakken bieden aan kinderen en jongeren in functie van hun persoonlijke ontwikkeling en voor de versterking van de democratie.

Lees de volledige tekst van het Memorandum dat de Erkende Instanties & Vereniging van de levensbeschouwelijke vakken aan de aan de leden van de Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement hebben bezorgd.

Gepubliceerd door

Kerknet-redactie

Meer

Kerk in Vlaanderen
Artikel
Godsdienstonderwijs
interreligieuze en interlevensbeschouwelijke dialoog

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Bisschop Bonny van Antwerpen ontvangt zijn eredoctoraat © Uni Bonn
readmore

Bisschop Bonny neemt eredoctoraat in ontvangst in Bonn

icon-icon-nieuws
Affiche Open Kerken © Open Kerken
readmore

500 kerken openen komend weekend hun deuren

icon-icon-nieuws
Bisschop Johan Bonny © Philippe Keulemans
readmore

Bonny in opmerkelijk interview: ‘Ook Rome moet beter luisteren’

icon-icon-nieuws

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2023 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook