Wat maakt dat deze heilige, die in de negentiende eeuw leefde in Frankrijk, ook vandaag populair en relevant is? ‘Kinderen grijpen vaak terug naar de mensen over wie ze verhalen horen’, vervolgt Vera. ‘Thérèse wilde tot God komen, maar kon het initieel niet. Uiteindelijk lukt het haar toch. Kinderen krijgen zo te zien dat het niet altijd makkelijk is om tot God te komen, maar dat het wel degelijk kan. Zo blijft ze heel actueel.’
Hoewel zij het verhaal van Thérèse uiteraard door en door kennen, luisteren ook de karmelietessen geboeid naar Vera wanneer ze het verhaal van Thérèse volgens Godly Play vertelt. Daarbij wordt het normale stramien van een Godly Play-verhaal gevolgd.
Op de achtergrond staan een brandende kaars, een kersttafereel en een Christusfiguur als goede herder.
Het materiaal voor het verhaal zelf zit in een doosje – elk verhaal is een geschenk dat ons wordt gegeven – en bestaat voor Thérèse van Lisieux uit een horloge, een roos met doornen, een hart uit drie stukken met daarop de tekst
Hou van God, Hou van mensen en God houdt van ons en een zakje met rozenblaadjes.
Pertinente vragen
Vera vertelt het verhaal met gesloten ogen, zonder de toehoorders aan te kijken. ‘Een bewuste keuze, zodat alle aandacht niet de verteller gaat, maar wel naar het verhaal’, legt Vera uit. ‘Wanneer het verhaal verteld is, openen we wel de ogen en stellen we de aanwezigen enkele pertinente vragen.
Welk deel van het verhaal vonden ze het mooist?
Welk deel van het verhaal vonden ze het belangrijkst? Welk deel van het verhaal gaat over hen of waar staan ze in het verhaal? Kunnen we uit het verhaal iets weglaten en nog steeds alles hebben wat nodig is?’
• Meer over Godly Play Vlaanderen