Gebed is iets wat ons overkomt
Het is Louf in deze teksten niet te doen om vormen van gebed, waar wel om de ervaring van het bidden. Wat gebeurt er met ons als we bidden? Gebed is niet zozeer iets wat wij doen, maar iets wat in ons opwelt en waarvan we ons bewust kunnen worden (of niet).
Bidden is het gewaarworden van onze diepste werkelijkheid. (p.28)
Noodzakelijke impasse
Wie het innerlijke land probeert te veroveren met zijn verstand of door gevoelens op te wekken, komt vroeg of laat in een impasse terecht. We ervaren ten diepste dat we het niet kunnen: we kunnen niet mediteren of bidden, we kunnen niet innerlijk leven, het diepste in ons ontsnapt aan onze greep, God die in ons woont, hult zich in onze onmacht.
De impasse is het langdurige en soms pijnlijke proces van het aanleren van diepe overgave. Een noodzakelijke stap die we gezet zullen hebben wanneer we met liefde kunnen luisteren naar alles wat zich in ons aandient.
‘Iedere behoefte, pijn of verlangen is een uiterst kostbaar menselijk gegeven. Ieder verlangen in ons is het beluisteren waard. Hoe vreemd dit op het eerste zicht ook lijkt, het verbergt een veel diepere behoefte die dringend om verhoring vraagt. Daarom zal ieder verlangen in ons met aandacht beluisterd worden, en ook met liefde. Zo zullen onze verlangens gaandeweg als het ware onthuld worden, losgemaakt en opengewoeld, totdat ons diepste verlangen aan het licht komt.’
Omdat dit diepste verlangen altijd iets te maken heeft met God, heeft dit openwoelen van onze verlangens ook altijd iets te maken met de impasse van het gebed. (p.40)
God opdiepen in je hart én in de Bijbel
Christenen luisteren tegelijkertijd naar hun eigen diepste hart én naar het Woord van God in de Bijbel (p.59). De vooruitlevende Geest spreekt door beide, nu, op dit moment. Ook christenen zijn het vaak niet gewoon om de woorden van de Bijbel te lezen als zwanger van toekomst (p.95). Om de levende Geest in oude woorden op te diepen is een subjectieve manier van lezen nodig.
Alleen het hart van de mens kan het Woord werkelijk vatten. (p.95) Als de lezer erop let op het niveau van zijn hart te verblijven, dan zal er zich tussen zijn hart en het Woord iets voordoen. (p.96)
Wat zich dan voordoet is ‘een Gebeurtenis met een hoofdletter: de Gebeurtenis van het Woord van God dat plotsklaps, in het hart van een gelovige, heel de kracht van de scheppingsdaad en verlossing opnieuw doet plaatsvinden.’ (p.96)
André Louf. De wegen van de Geest. Reeks Spirituele Meesters. Carmelitana, 2019, ISBN 9789492434180, 127 pagina’s, 14,95 euro. Bestel bij Carmelitana
Leven van André Louf, 1929-2010
De trappist met Brugse roots van de abdij Katsberg (Mont des Cats, Noord-Frankrijk) was een van de grote spirituele gidsen van de 20ste eeuw.
- 1929 geboren in Leuven uit Vlaamsgezinde West-Vlaamse ouders
- 1930 verhuist naar Brugge
- 1947 intrede bij de trappisten van Katsberg (Mont des Cats, Noord-Frankrijk)
- 1955 studies theologie en Bijbel in Rome
- 1958 omwille van vooruitstrevende theologische en monastieke opvattingen teruggestuurd naar Katsberg
- 1958 begint met een geestelijk dagboek tot in 1997
- 1963 tot abt verkozen
- 1969 10-daags verblijf op de berg Athos
- 1997 ontslag als abt
- 1998 intrek in een kluis in de Provence
- 2010 overlijden, zijn laatste woorden zijn ‘Christus, Christus, Christus’
Tv-interview met André Louf
Herbekijk de ontmoeting van Leo Fijen met André Louf in de Kloosterserie van Kruispunt.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.