In 3 afleveringen bieden we een stappenplan voor digitale geloofscommunicatie. Vandaag: waarom communiceren over geloof via internet?
Is geloofscommunicatie via internet wel een goede zaak? Bij mijn generatie (ik ben 44) en jongeren komt die vraag niet op. Het is een evidentie.
Dat sommigen daaraan twijfelen, heeft wellicht te maken met onwennigheid. Soms ook angst dat het digitale - dat ze niet kennen en niet (altijd) smaken - praktijken zal vervangen die ze wel kennen en wel smaken. Vaak is die angst ongegrond.
Niet alles wordt digitaal, maar het digitale speelt in (bijna) alles een rol.
Er bestaat in onze samenleving weinig dat niet op een bepaald moment bemiddeld wordt door internet. Ook geloven. Zeker als het gaat om de geloofservaring doorgeven aan nieuwe generaties. Dat kan je aantonen met statistieken, maar twee getuigenissen zeggen zoveel meer.
Geloof was iets voor onnozele mensen - An Depuydt
An is leerkracht fysica en moeder. Geloven is voor onnozele mensen, vindt ze. Tot ze met mindfulness begint. De boeddhistische achtergrond ervan komt haar vreemd over.
Ik zocht via Google naar het verband tussen christendom en meditatie en vond een site over christelijke meditatie. An Depuydt
Een tweede voorbeeld. Broeder Gabriël is de jongste trappist in de Abdij van Orval. Toen religieus leven voor hem een mogelijke levenskeuze werd, deed hij dit:
Ik zocht op internet naar een Belgische abdij waar ik een week kon gaan meeleven. De website van de abdij van Orval bood een aantrekkelijk beeld: helder en duidelijk. Tja, zo gaat dat met ons, jongeren. Je website is je gelaat, zo zien wij dat.
Niet in theorie, maar in de praktijk. En natuurlijk spelen ook ontmoetingen met mensen een rol en boeken en retraites en sacramenten en liturgie, enzovoort.
Angstige vragen of internet bestaande praktijken zal vervangen en of dat wel verantwoord is, zijn zelden praktisch relevant. Bovendien leidt het de aandacht af van de echte uitdagingen en mogelijkheden van geloofscommunicatie via internet.
Concurrentie om de aandacht
De echte uitdaging voor digitale geloofscommunicatie is niet de eventuele concurrentie met andere kanalen van geloofsoverdracht. Als die er al zijn voor jongeren, is er meestal sprake van aanvulling, niet vervanging.
De echte uitdaging is de concurrentie met andere mediaproducenten. Er is veel inhoud van hoge kwaliteit beschikbaar op het web. Aandacht moet je verdienen in dit strijdtoneel. Voor geloofscommunicatie betekent dat vooral creatiever en professioneler gaan werken.