In 2019 vroeg Stad Gent aan kunstenaar Stefaan De Croock - kortweg STROOK - om een werk te maken geïnspireerd op het Lam Gods, als onderdeel van het themajaar OMG! Van Eyck was here. Geen gemakkelijke opdracht, om de erfenis van zo'n grote meester opnieuw tot leven te wekken. De Croock: "Ik zou Van Eycks onnavolgbare techniek nooit kunnen evenaren, maar werd getroffen door de ruimtelijkheid en de aanwezigheid van dialogen doorheen zijn werk."
Van Eyck in afvalhout
Daarop sloeg STROOK aan het verzamelen. In zijn gekende stijl ging hij op zoek naar oud hout, een ruw werkmateriaal dat de kunstenaar vaak zoekt op 'non-plaatsen': desolate, griezelige locaties waar ooit de mens ingegrepen heeft, maar die achteloos zijn achtergelaten. Voor dit werk vond De Croock zijn afgedankt hout onder meer in de Sint-Baafskathedraal, de Leopoldskazerne en een voormalig supporterscafé van AA Gent. 'Die locaties bepaalden de kleuren van mijn diptiek.'
Daarop lijkt het alsof twee figuren elkaar aankijken, maar 'eigenlijk is het er maar één, die in de spiegel kijkt en de confrontatie met zichzelf aangaat', vertelt De Croock. 'Van Eyck baseerde zich thematisch op religie, maar in deze tijd vind ik een persoonlijke benadering passender.
Geen goddelijke interventie kan baten als je niet in de spiegel kunt kijken.
Er kan geen contact worden gemaakt voordat we in contact zijn met onszelf.'