Uit de kunst (34): de handen van de piëta | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerknet-redactie

Kerknet-redactie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Formulieren
  • Zoeken
  • Meer
    • Formulieren
    • Zoeken
    • Nieuws Kerknet-academie Kerknet-shop Medewerkers Suggesties Microsite op Kerknet
      Starten op KerknetOndersteuning beheerders
      Privacy

Uit de kunst (34): de handen van de piëta

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op dinsdag 20 september 2022 - 8:00
Afdrukken
Elke dinsdag verkent Kerknet een hedendaags kunst- of bouwwerk. Deze week: Guido Geelens minimalistische piëta.

Slechts vier handen en evenveel voeten zien we in dit beeld uit 2001 van de Nederlandse kunstenaar Guido Geelen. Hij slaagt erin vrijwel meteen het beeld van de piëta op te roepen, hoewel de wenende madonna zelf ontbreekt. Net als haar stervende zoon.

 

Zonder titel (2001) - Guido Geelen © Museum Krona

Eigen handen en voeten 

Geelen goot de handen en voeten voor zijn constructie af in brons en gebruikte daarvoor zijn moeder en zichzelf als model. Je herkent meteen de frêle, al wat oudere voeten van de moederfiguur en kan ook de jongere, meer mannelijke versie onderscheiden van de zoon. Vervolgens plaatste Geelen de onderdelen in dezelfde positie als de piëtabeelden die we kennen uit de klassieke kunsten. In het midden van die compositie zette hij het aambeeld uit de smidse van zijn overleden vader op een boomstronk. Twee ruwe, robuuste voorwerpen die in contrast staan met de verfijnde, bronzen handen en voeten. 

In een gesprek met Brabants Erfgoed vertelt de kunstenaar over die persoonlijke insteek en hoe hij het aambeeld van zijn vader combineerde met de handen van zijn moeder die erop rusten. 'Aan de voet van het hout wortelen de voeten van haar zoon.' Een verwijzing naar zijn eigen verhaal en de symboliek van de stamboom dus. Geelen bewijst met zijn kunstwerk in elk geval hoe je met enkele lichaamsdelen - zelfs zonder de gezichtsuitdrukkingen erbij - even sterke emoties rond lijden en verlies kan verbeelden.

Gepubliceerd door

Kerknet-redactie

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Piëta 'Spijkermadonna', 1967, assemblage van gips, verf, ijzer, hout © Jacques Frenken
readmore

Uit de kunst (18): huilende madonna met spijkers

icon-icon-artikel
Tori en  Lokita  © Christine Plenus
readmore

Uit de kunst (33): vriendschap op de vlucht

icon-icon-artikel
Il Grande Miracolo (1953) van Marino Marini in Rotterdam © Wikimedia Commons
readmore

Uit de kunst (32): steigerend paard als oorlogsmonument

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2023 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook