Geen races en andere zenuwslopende opdrachten in Walden, a game. Hier gaat het om eenvoud. Wandelen, bonen telen, schrijven, op onderzoek uitgaan in het bos, tot rust komen. Precies wat filosoof Henry Thoreau (1817-1862) twee jaar deed in een boshut en waarover hij schreef in Walden, het boek dat sindsdien de jaszakken vult van zinzoekers, milieubeschermers en literatuurliefhebbers.
In de voetsporen van Thoreau
Een bedreven speler heeft volgens de makers zes uur nodig om Walden, a game uit te spelen. Het spel begint in de zomer van 1845 als Thoreau arriveert bij zijn hut. De speler treedt in zijn voetsporen en kan de hut verkennen, het bos ingaan, voedsel en brandstof zoeken. Aan het eind van elke dag lees je in Thoreaus notities.
Het spel waakt ook over de balans werk/vrije tijd.
Als je te hard werkt en te weinig tijd inbouwt voor contemplatie, krijg je een waarschuwing: Jouw inspiratiepeil is laag. Vul het aan door te lezen, je bewust te worden van geluiden in de verte, te genieten van de eenzaamheid en te genieten van de interactie met bezoekers, zowel dierlijk als menselijk.
Kans om kennis te maken
Ja, je kan natuurlijk zélf gewoon het bos ingaan, zonder dat je daarvoor toch weer een scherm nodig hebt. Maar hierdoor komen gamers - die misschien zelden lezen - ook in contact met de figuur van Thoreau en zijn boek, zegt Kathi Anderson van de Walden Woods Project.
Walden, a game zou in juli verschijnen, precies 200 jaar na de geboorte van Thoreau. Eerst voor pc en Mac, later ook voor spelconsoles.
Lees verder:
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.