Er zijn problemen genoeg waarover kunstenaars zich druk kunnen maken: financiële crisis, globalisering, migratie, ongelijkheid, terrorisme, biotechnologie, internet- en mediagebruik, oorlogen… Maar ze hebben het niet gemakkelijk om gehoord te worden in een cultuur die mensen bombardeert met imponerende beelden.
Daarom zoeken geëngageerde kunstenaars naar nieuwe manieren om hun kritische stem te laten horen. ‘Artivism’ heet die kunsttak in het Engels: ARTistiek + actIVISMe.
Ontdek 4 indrukwekkende voorbeelden.
#1 Centrum voor Politieke Schoonheid organiseert overheidscampagne
Wat als de Duitse regering 55.000 kinderen uit Syrië zou overvliegen naar pleeggezinnen in Duitsland?
Dat vroeg het kunstenaarscollectief Zentrum für Politische Schönheit zich af. De kunstenaars lieten zich inspireren door een soortgelijk plan van de Britse regering voor Joodse kinderen in 1938.
In 2014 organiseerde het collectief een overheidscampagne om pleegouders te vinden. Alsof die van de Duitse minister voor familiale aangelegenheden zelf uitging. Het was dan ook een hyperrealistische campagne met alles erop en eraan: een persconferentie met heuse woordvoerder (een actrice), een promofilm op tv, advertenties in de krant, folders, een website, een callcenter en aanmeldingsformulieren voor kandidaat pleegouders. Tijdens de eerste week meldden 800 gezinnen zich aan.
Bekijk de promofilm van Kindertransporthilfe des Bundes (Duits zonder ondertitels).
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.