Wat zien we?
De 3 centrale figuren hebben vleugels en lijken op engelen. Ze verwijzen naar een verhaal uit Genesis hoofdstuk 18, waar Abraham 3 geheimzinnige bezoekers ontvangt, die verder de HEER worden genoemd. De 3 zijn niet zomaar boodschappers van God.
Christus • De middelste figuur is de meest afgetekende. Hij draagt koninklijk blauw en rood van offerbloed. De gouden sjerp is de heerschappij die op zijn schouders rust. Dit is Christus. Met zijn vingers maakt hij het gekende teken van de twee naturen en de Drievuldigheid. Achterin zien we een boom, de eik van Mamre waarvan sprake in Genesis. Maar mogelijk ook de wortel van Isaï of het hout van het kruis.
Vader • Christus zit aan de rechterhand van zijn Vader. Dat is de man met de groene mantel. Achter hem doemt een berg op. De berg waar Mozes de 10 geboden ontving misschien. Of de bergachtige woestijn waar mensen zich terugtrekken om God te ontmoeten.
Geest • Rechts van Christus vinden we dan de figuur die staat voor de heilige Geest. Zijn mantel is haast doorschijnend. Achter hem staat een gebouw. De tempel van het nieuwe Jeruzalem, waar de Geest zal wonen?
Let op de details
De 3 figuren zitten aan een tafel, die met de beker wel heel sterk lijkt op de tafel van de eucharistie. Het kalf dat Abraham de 3 mannen voorzet, wordt dan het Lam van God.
Heb je ook gezien dat alle 3 figuren in hun linkerhand een staf dragen? Ze zijn reizigers, migranten, zo vertelt de Bijbel. De icoon wordt ook wel de Icoon van de gastvrijheid genoemd. God en vooral de Geest zit niet stil. Hij is geen statische werkelijkheid, maar is vol beweging en zet mensen in beweging. Laat ons de dynamiek van deze icoon eens verder bestuderen.
De voeten van de Vader en de Geest rusten op planken. Die herkennen we van een andere beroemde icoon: die van de verrijzenis, waar Christus op de deuren van de hel staat en van daaruit zielen met zich meetrekt naar de hemel. Roebljov laat ons met die verwijzing de aanwezigheid van de heilige Drie-eenheid zien tot in het graf.
Beweging
Van Roebljovs icoon gaat een wervelende beweging uit. De Vader kijkt naar de Zoon. Die kijk op zijn beurt naar de Geest, die aan de voeten weer raakt aan de Vader. De 3 figuren vormen op die manier een cirkel, symbool van volmaaktheid. In die cirkel kun je een driehoek passen, die uiteraard verwijst naar de Drievuldigheid.
Boven de Vader en Zoon buigen de berg en de boom zich naar links, naar het nieuwe Jeruzalem toe, de stad op de berg waar we eens samen met Hem zullen wonen. Is het Gods Geest die zo hard waait dat zelfs bergen in beweging komen?
Lees verder onder de afbeelding.