Zorg verlenen aan en met mensen in een kwetsbare positie is vooral een zaak van in relatie gaan, elkaar ontdekken en leren hoe het waardenpatroon van de ander is opgebouwd. Dat doe je door geduldig in gesprek te gaan, het oppervlakkige gesprek te overstijgen, door je vragend op te stellen zonder je eigen waardenpatroon op te dringen aan de ander.
Zoeken hoe je een kwetsbaar iemand sterker kan maken, vraagt tijd. Daarvoor moet je de routine doorbreken. Geduld is daarom van kapitaal belang in een zorgverleningsrelatie. Hoeveel gemakkelijker is het niet om alles uit handen te nemen van een oudere in plaats van samen te kijken waar de oudere zelf in zijn waardigheid kan blijven door zoveel mogelijk nog zelf te kunnen doen. Ja, dat vraagt meer tijd, maar het maakt de zorgverleningsrelatie zoveel rijker en mooier.
Als zorgverlener bezit je je zorgvrager niet. Je mag als zorgverlener heel dicht bij de ander komen, maar om dit respectvol te doen, kan dit alleen maar met veel empathisch geduld.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.