Godsdienst is al lang geen catechese meer en de klascontext van vandaag staat mijlenver af van die in de tijd van priester Poppe. Maar in het boekje staan heel wat bruikbare tips voor mij als godsdienstleerkracht. Ik selecteer er 7.
#1 Bid voor je leerlingen
Poppe schrijft: Wij moeten bidden en ook doen bidden voor onze kinderen (…). Wij moeten soms uitdrukkelijk en bij name onze kinderen aan Jezus voorstellen: hun gedrag bespreken, hun roeping aanbevelen.
#2 God en je lesvoorbereiding
Zelfs met onze lesvoorbereidingen kunnen we bij God terecht. Hij was en is de eerste leerkracht die ons blijvend kan doen groeien.
Poppe • Wilt ge u voornemen morgen tien minuutjes te overwegen voor het stille Tabernakel? Wilt ge overmorgen opnieuw 10 minuutjes vinden om een nieuwe gedachte te laten rijpen in dat vruchtbaar samenzijn met de goddelijke Pedagoog?
#3 Hoger doel
Poppe • Heb niet alleen oog voor de groei in kennis en vaardigheden van je leerlingen, maar ook voor hun groei naar heiligheid.
Uiteraard kunnen we geen punten toekennen aan de religieuze groei van leerlingen. Maar wie vanuit een katholiek engagement voor de klas staat en zijn leerlingen liefheeft, wil jongeren ook helpen hun roeping te ontdekken.
#4 Didactiek
Je zal bij Poppe dus zeker geen excuus vinden om je lessen niet meer voor te bereiden en alles aan God over te laten. Poppe prijst heel wat didactische middelen aan die vooral duidelijk en zo waarneembaar mogelijk moeten zijn.
Poppe • Hoewel de genade de volledige oorzaak is inzake bovennatuurlijke uitwerkselen van de opvoedkundige bedrijvigheid, toch werkt zij gewoonlijk enkel daar, waar tegelijk de natuurlijke middelen worden aangewend.
#5 Kerkgebouw
Poppe vindt dat je niet alleen de kerk naar de leerlingen moet brengen, maar ook de leerlingen naar de kerk. De sfeer is er heel anders dan in een klas. De leerstof is er bijna tastbaar aanwezig. Neem ook deel aan de liturgie en aan sacramenten zodat leerlingen de leerstof van binnenuit kunnen beleven.
Poppe • Maak gaarne en veelvuldig gebruik van dat ongeëvenaard leer- en opvoedingsmiddel. Geen enkel ander is zo volledig, zo centraal-christelijk als de kerk met al wat er in is en omgaat.
#6 Voorbeeld
Leer niet enkel over geloof maar leef ervan en ernaar. Wie zelf een diep geloofsleven heeft kan dit doorleefd onderwijzen. Leerlingen voelen dit.
Poppe • De leerstof van de godsdienstles moet in ons leven verwerkt zijn tot overtuiging en gewoonte, vooraleer wij ze in een beleefbare vorm aan de kinderen kunnen overmaken.
#7 Maria
Zorg dat Maria een plaats krijgt in je godsdienstles, prijst Poppe aan, want Maria zorgde als moeder met onuitputtelijke liefde voor de opvoeding van Christus. Zij is het ‘kanaal van Genade’. (…) Ze herstelt onze fouten en vult onze tekorten aan.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.