De Goede Week begint in volle straten en eindigt bij een leeg graf. Bij de intocht in Jeruzalem loopt de hele stad te hoop om enthousiast te zwaaien met palmtakken. Bij het graf rest een handjevol mannen en vrouwen dat schutterig en schuw komt aangelopen.
Er kan veel gebeuren in een week tijd: een hele samenleving kan van gedacht veranderen. Een week is een eeuwigheid in de politiek, zegt men. Niet alleen in de politiek. Ook maatschappelijke stemmingen slaan om als bladeren in de wind.
De meeste mensen laten zich immers drijven op elke gunstige wind die opsteekt. Als het begint te stormen, schuilen ze. Het was 2000 jaar geleden niet beter dan nu. En het is nu niet beter dan tweeduizend jaar geleden.
Het is van alle tijden: van 'hoera' tot 'awoert'.
Daarom zijn Palmzondag en de Goede Week zo herkenbaar, zo diepmenselijk. Tot en met de gedachte van de verlatenheid: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? Ook zij die het goed voorhebben met de christelijke boodschap vandaag, slaken wel eens die kreet.
Maar de Goede Week stopt niet bij de afwijzing en de dood: het graf is leeg en de steen is weggerold. Daarom is de Goede Week zo verrassend, zo bevrijdend. Tot en met de gedachte van overgave: In uw handen beveel ik mijn geest. Ook zij die het goed voorhebben met de christelijke boodschap, bieden zich aan.
De liturgie van de Goede Week balt de hele christelijke boodschap samen.
De liturgie van de Goede Week balt de hele christelijke boodschap samen. In de voetwassing de naastenliefde: Wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen. In de kruisdood de vergeving: Vandaag nog zult gij met Mij zijn in het paradijs. In het lege graf de opstanding: Wees niet bang... De Goede Week begint bij een hoera dat omslaat in een awoert, maar dan keert de dood om tot leven. Toen en nu. Want God is ons nabij, toen en nu.
Zoals Dietrich Bonhoeffer schreef: Er is een dag in de geschiedenis van de mensheid geweest waarop de hoop radicaal te schande gemaakt moest worden - dat was de dag waarop de mensheid tegen de God die onder haar wilde wonen, haar hand ophief en Jezus Christus aan het kruis sloeg - Goede Vrijdag.
Er is echter een dag gekomen waarop God heeft geantwoord op het menselijke gedrag, waarop God opnieuw en voor eeuwig onder de mensen woning heeft gemaakt, de dag waarop de uitgestrekte onheilige hand van de mens tegen alle verwachting in werd gevuld met goddelijke genade, toen Jezus Christus opstond - Pasen. Zie, ik ben met u... dat is de paasboodschap, niet de verre maar de nabije God, dat is Pasen.