Liefdevolle maagd Maria,
gedenk (memorare) dat men nooit heeft gehoord,
dat iemand die tot u zijn toevlucht nam,
verlaten is geworden.
Aangemoedigd door dit vertrouwen,
komen wij tot u,
met onze zonden en onze zorgen.
Versmaad onze gebeden niet,
maar neem ze goedgunstig aan
en wil ons verhoren,
o lieve maagd Maria. Amen.
De taal van dit gebed doet wat stijf aan. De complexe zinnen en verheven woorden verraden dat het om een Frans gebed gaat. Vroeger toegeschreven aan Bernardus van Clairvaux (1090-1153). Maar het zou kunnen dat dat om een identiteitsverwarring gaat. Zeker is dat een andere Bernard, priester Claude Bernard (1588-1641), het gebed gepopulariseerd heeft. Zeker is ook dat hij niet de originele auteur ervan is omdat hij het leerde van zijn vader. Vermoedelijk was het onderdeel van een langer gebed uit de 15de eeuw. Enkele tientallen jaren voor Claude Bernard, bad de heilige Franciscus van Sales (1567-1622) het Memorare. Het bracht hem rust toen hij gekweld werd door de vrees dat hij door God verworpen was.
Kunnen die woorden ons ook vandaag nog innerlijke vrede brengen? De stille overtuiging dat we door God geliefd zijn.
Liefdevolle maagd zijn verrassende woorden. In de meeste gebeden tot Maria wordt ze aangesproken als moeder. Maagd zet een andere toon. Een dissonante toon ten opzichte van de tijdsgeest. Maagdelijkheid is niet echt een populaire waarde in onze cultuur. Alleen de aarde lijkt ons mensen te smeken om iets meer onthouding.
Er zit spanning in die twee woorden. Liefdevol verwijst naar engagement. Maagd naar onthouding, distantie, onthechting. De spanning tussen die twee houdingen is even oud als de mens. Wanneer slaat onze betrokkenheid om in dwangmatige zorg waarmee we onszelf en anderen belasten? Wanneer wordt onze onthechting een vorm van onverschilligheid?
In elke relatie stelt zich de vraag naar de juiste balans tussen betrokkenheid en afstand. Tussen partners, ouders en kinderen, mens en aarde, mens en God.
In de christelijke traditie staan de zussen Marta en Maria (een andere Maria dan de moeder van Jezus) symbool voor inzet en gebed, actie en contemplatie (Lucas 10, 38-42). Jezus is op bezoek. Marta slooft zich uit om Jezus en Zijn leerlingen te bedienen. Haar zus Maria zit aan de voeten van Jezus en luistert naar Zijn onderricht.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.