De krant De Morgen las de brief waarin Mgr. Johan Bonny voorstelt om het vak godsdienst te actualiseren. Bedoeling van deze vernieuwing van het vak godsdienst is vooral om kennis van jonge Vlamingen bij te spijkeren, zo schrijft de krant. Zo zou het kunnen gaan om de kennis van de verschillende sacramenten, het verschil tussen een zalig- en heiligverklaring of het belang en de (kunsthistorische) gevolgen van een uitspraak als 'Ecce Homo'.
De vernieuwing staat niet tegenover het project van de dialoogschool van Lieven Boeve, directeur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, al komt ze er wel na de heisa rond diens uitspraak over de mogelijkheid van islamitische gebedsruimtes in de katholieke school.
Boeve: In het verleden hebben we de nadruk gelegd op de kennismaking met de ander. We zien nu dat als gevolg daarvan veel leerlingen zich afvragen wie zij zijn.
Wie ligt hiervan wakker?
In zijn column steekt Bart Eeckhout de draak met de vernieuwing: We mogen het geen nieuwe catechismus noemen. Oké dan. Zeker is wel dat het vrije, katholieke onderwijs met de invoering van een soort canon van 'geloofspunten' terugkeert naar een feitelijker type kennisoverdracht in de godsdienstlessen. In de mate dat je bij geloof van 'feiten' kunt spreken, natuurlijk, maar dat is een andere kwestie.
Wakker ligt de auteur niet van de vernieuwing.
Eigenlijk is het logisch dat kinderen in het katholiek onderwijs het verschil kennen tussen Pasen en Pinksteren, vindt Bart Eeckhout.
En dat er een echt onderscheid is tussen de verschillende netten. Maar zo ver gaat dat onderscheid met deze vernieuwing nu ook weer niet.
Strategisch passen dialoogschool en canon netjes in elkaar. Noem het een contrareformatie 2.0 - wat de eerste contrareformatie precies was, kan al meteen in de canon. Niet het protestantisme moet nu met een tegenrevolutie worden bekampt, wel een samenleving waarin elke god naar de marge wordt verdreven. In zo'n strijd zijn christenen en moslims bondgenoten.
Als het katholieke onderwijs dan toch openstaat voor alle religies, had Eeckhout liever 1 levensbeschouwelijk vak gezien voor het hele Vlaamse onderwijs.
Patrick Loobuyck
In een 3de artikel laat filosoof en promotor van het LEF-vak Patrick Loobuyck zijn licht schijnen over de vernieuwing: Ik ken een professor die jaarlijks een steekproef doet bij zijn studenten. Steeds blijkt dat ze meer weten over de Grieks-Romeinse mythologie dan over het christendom. Ik vind het spijtig dat ze die wortels van onze cultuur onvoldoende kennen en daarom vind ik het terecht dat de bisschoppen hieraan willen werken. Al zou ik liever zien dat de verantwoordelijkheid hiervoor niet langer wordt uitbesteed aan de godsdiensten zelf en zou ik liever hebben dat er eindtermen voor bestonden.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.