Volgens het Britse Tony Blair Institute for Global Change wordt slechts 2 procent van de incidenten van geloofshaat met succes vervolgd.
Het Tony Blair Institute for Global Change, een non-profitorganisatie die is opgericht door de voormalige Britse premier Tony Blair en zich vooral bekommert om de gevolgen van de globalisering, heeft een rapport gepubliceerd met aanbevelingen voor de Britse overheid in de strijd tegen haatmisdrijven. Het instituut stelt vast dat haatmisdrijven blijven toenemen, terwijl duidelijk is geworden dat de huidige wetten de groepen die haat en verdeeldheid verspreiden niet kunnen stoppen. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als wereldwijd is het aantal haatincidenten met 17 procent gestegen (2017-18), terwijl religieus gemotiveerde haat zelfs met meer dan 40 procent is gestegen. Vooral de Britse moslims zijn de dupe van die stijging. Hoewel zij slechts 8 procent van de bevolking van het VK vertegenwoordigen, is 52 procent van alle religieuze haat tegen hen gericht. Als belangrijkste boosdoener wordt verwezen naar extreemrechtse groeperingen. Zij kunnen nog altijd relatief ongestraft haat verspreiden.
Haatgroepen aanpakken
Het instituut ziet een belangrijke rol weggelegd voor het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat buiten de terreurwetten om geweldloze extremistische groepen moet kunnen aanpakken die specifieke bevolkingsgroepen demoniseren op basis van hun ras, religie, geslacht, nationaliteit of seksuele geaardheid. Die aanwijzing van de zogenaamde haatgroepen moet in de tijd beperkt zijn en automatisch herzien worden, afhankelijk van zichtbare hervorming van de groepering. Het instituut spoort de Britse overheid ook aan tot samenwerking met technologische bedrijven om samen de stijging van onlinehaatmisdrijven te bestrijden, die in het verleden vaak naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen zoals terreuraanslagen hebben plaatsgevonden en waarbij specifieke groepen worden geviseerd. In die strijd kan gebruik worden gemaakt van extra set noodalgoritmen om bijvoorbeeld 48 uur na een incident onlinehaat in de kiem te smoren voordat die offline wordt verspreid.