Speelgoedgigant Mattel wekt de ergernis van Amerikaanse evangelicals met zijn nieuwe genderneutrale poppen, die zich van de Barbie- en GI Joe-poppen onderscheiden omdat zij geen volle heupen en geen lange wimpers noch brede schouders hebben.
Het bedrijf houdt al langer een progressief beleid erop na dat inclusiviteit hoog in het vaandel draagt en zich vlot aanpast aan de snel evoluerende cultuur. Zo werden in het begin van dit jaar twee poppen met een beperking op de markt gebracht. Nu gaat Mattel nog een stapje verder: sinds september brengt het bedrijf met Creatable World een eerste reeks genderneutrale poppen op de markt. Heeft geeft daarmee een signaal van inclusiviteit en diversiteit en wil tegelijk inspelen op de snel veranderende speelgoedmarkt. Wij willen alle etiketten achterwege laten en kinderen in staat stellen om zich vrij te uiten.
Onlangs pakte ook Hasbro al uit met een nieuwe versie van zijn bekende spel Monopoly, waarbij vrouwelijke spelers meer verdienen dan mannen. Zowel Mattel als Hasbo krijgen nu het verwijt dat zij een cultuuroorlog willen lanceren op de speelgoedmarkt. Andere critici verwijten hen dat zij louter uit commercieel eigenbelang de jongste hype achternahollen.
Krijgt Mattel voor zijn geslachtsneutrale pop luid applaus van de lgtb-gemeenschap, dan is de evangelische gezinsorganisatie Focus on the Family erg kritisch. Volgens deze laatste brengt de pop, die soms een jongen, soms een meisje en een andere keer dan weer jongen en meisje of geen van beiden is, kinderen alleen maar in verwarring.
Bron: RTF/Kipa-Apic/The Guardian