Toerisme Vlaanderen en de stad Antwerpen brengen in 2018 met een Barokjaar hulde aan Peter Paul Rubens en zijn barokke culturele nalatenschap. Daarvoor wordt 14,1 miljoen euro vrijgemaakt. vooral om de internationale reputatie van Rubens toeristisch te verzilveren en zijn betekenis en culturele nalatenschap onder de aandacht te brengen.
Monumentale kerken in dialoog
Ook de Monumentale Kerken van Antwerpen sluiten zich aan bij het evenement en helpen de barok en de leefwereld van Rubens opnieuw tot leven wekken. Er bestaan plannen voor DNA-onderzoek van Rubens vanuit zijn grafkapel in de Sint-Jacobskerk om de biografie van Rubens completer te maken. Dat zal gebeuren in samenwerking met de KU Leuven en de Sint-Jacobskerk. Wij willen dit Barokjaar aangrijpen om de sporen van Rubens en de barok in onze Antwerpse monumentale kerken ook voor na het barokjaar opnieuw duidelijk te maken, zegt Carl De Pauw, de coördinator van het Barokjaar.
De monumentale Onze-Lieve-Vrouwkathedraal, Sint-Pauluskerk, Sint-Andrieskerk, Sint-Carolus Borromeuskerk - waarvan Rubens overigens ook architect was van de gevel en de binnenversiering en het hoofdaltaar heeft ontworpen - en de pas gerestaureerde Sint-Jacobskerk behoorden tot de meest gedreven opdrachtgevers van nieuw werk van Rubens en zijn tijdgenoten. Het is de bedoeling die erfenis, maar ook de inspiratie die de basis legde voor het werk van Rubens, tijdens dit Barokjaar opnieuw onder de aandacht te brengen. Daarbij wordt ook nadrukkelijk de band gelegd met het heden, verduidelijkt Nadia De Vree, persverantwoordelijke van de Stad Antwerpen voor Musea en Erfgoed. Zo zal de Sint-Andrieskerk zich onder meer buigen over hedendaagse ontwerpen van kazuifels.
Kunst in de Antwerpse Sint-Augustinuskerk
Het ambitieuze plan om de werken van de belangrijkste barokschilders uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten tijdens dit jaar naar de Sint-Augustinuskerk op hun oorspronkelijke locatie terug te brengen is uiteindelijk opgeschort. Rubens, Jordaans en Van Dyck kregen in 1628 een bestelling van de augustijnenorde om elk een altaarstuk te maken. Pieter Paul Rubens schilderde het doek voor het hoofdaltaar dat De Heilige Familie en veertien heiligen (ook Mystiek huwelijk van de heilige Catharina genoemd) voorstelt, Jacob Jordaens en Antoon Van Dyck verfraaiden het Apollonia- en het Augustinusaltaar in de rechter- en linker-zijbeuk met respectievelijk De Marteling van de heilige Apollonia en De extase van de heilige Augustinus. In de plaats daarvan wordt aan de meest complete en daarom meest Rubensiaanse hedendaagse Antwerpse kunstenaar, Jan Fabre, opdracht gegeven om drie nieuwe altaarstukken te maken, die op de plaats komen van de originele schilderijen. Daarmee wordt meteen, gehoor gegeven aan de recente oproep van paus Franciscus om de dialoog tussen Kerk en kunst, zoals die eeuwenlang heeft plaatsgevonden, te hervatten. Het is de bedoeling dat de werken van Fabre permanent geïntegreerd worden in de Sint-Augustinuskerk.
Jan Fabre: Dit Barokjaar 2018 brengt hulde aan de inspiratie van Peter Paul Rubens en zijn barokke, culturele nalatenschap. Hij verpersoonlijkt de barok en is een belangrijke bron van inspiratie voor hedendaagse kunstenaars en de atypische levensstijl van de stad Antwerpen en haar inwoners. Antwerp Baroque 2018 belooft volgens Fabre uitgesproken extravert te zijn en het zal de artistieke eigenzinnigheid met authentieke gastvrijheid combineren.
Het culturele stadsfestival vertelt een verhaal over barok, vroeger en nu en brengt de historische barok in dialoog met hedendaagse kunst. Luc Tuymans
Dialoog van traditie en hedendaagse kunst
Nog het hele jaar 2018 worden de barok en Rubens in de hele stad Antwerpen in de kijker geplaatst. Zo wil het M HKA, het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, in 2018 de geest van de barokmeesters tegenover de visie van hedendaagse topkunstenaars plaatsen. Met de tentoonstelling Sanguine/Bloedrood wil curator Luc Tuymans de bezoeker overweldigen door sleutelwerken uit de barok, van onder meer Georges de La Tour, Francisco de Zurbarán en Francisco Goya, in dialoog te plaatsen met werk van klassieke hedendaagse meesters, zoals On Kawara, Chuck Close en Edward Kienholz, aangevuld met nieuw werk van hedendaagse sterren zoals Zhang Enli, Takashi Murakami en Danh Vō. Curator Luc Tuymans, zelf een figuratief schilder, zal via uitzonderlijke bruiklenen nationale en internationale topstukken naar Antwerpen halen, waarbij barokwerken worden binnen gebracht in de experimentele ruimten van hedendaagse kunst.
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.