In een interview in het Radio 1-programma De Ochtend lichtte Geert De Kerpel het standpunt van de bisschoppen over het gisteren door de meerderheidspartijen bereikte akkoord over een wetsvoorstel om abortus uit het strafwetboek te halen uitvoerig toe. De bisschoppen hebben al op vrijdag 15 juni een verklaring gepubliceerd waarin ze een mogelijke depenalisering van abortus betreuren.
Het strafwetboek beschermt de menselijke waardigheid, de fysieke integriteit. Als men abortus uit het strafwetboek wil halen, dan vrezen wij dat men eigenlijk het signaal geeft dat het meest kwetsbare menselijk leven, namelijk een mens in wording, een foetus, het niet meer waard is om beschermd te worden, argumenteerde Geert De Kerpel. Het zou uiteindelijk om een gewone medische handeling gaan zonder meer.
De vrouw die abortus heeft gepleegd, dreigt nog het grootste slachtoffer te worden want psychologische hulp zal niet meer kunnen. Geert De Kerpel
Geert De Kerpel wees erop dat heel veel vrouwen die abortus plegen, door een rouwproces gaan. Zij hebben psychologische hulp nodig. Maar als abortus een gewone medische ingreep wordt, kan hulp dan nog, mag je dat dan nog vragen? Vrouwen zullen zich op den duur nog moeten verantwoorden waarom ze hulp vragen. Elke abortus is een mislukking, het laatste dat we willen, is dat die vrouwen nog eens beschuldigd worden ook.
Louter symbolisch?
De regering noemt het plan louter symbolisch. De voorwaarden blijven immers dezelfde: abortus blijft strafbaar na 12 weken en de 6 dagen bedenktijd - vooraleer een ingreep kan plaatsvinden - blijven ook. De vermelding verdwijnt gewoon uit het strafwetboek. Als dat zo is, waarom blijft dat dan niet staan in het strafwetboek?, vroeg De Kerpel zich af. Sommige regeringspartijen spreken zelfs van een recht. Dat is verregaand. Geen enkele arts kan dan nog abortus weigeren, geen enkele instelling -van welke filosofische aard dan ook- kan nog weigeren.
Symptoom van dieper liggend probleem
Alles samen bekeken is het ongewenste, nieuwe leven dus storend, stelde De Kerpel. En dat is een symptoom van een dieper liggend probleem in de samenleving. Dat begint bij het ongeboren leven en dat eindigt bij het oude, zieke leven. Maar het gaat ook over vreemdelingen, migranten, gehandicapten, over alles wat onze dagelijkse planning verstoort. We kunnen daar gewoon niet meer mee om blijkbaar.
Niet alleen katholiek protest
Ik zie mensen van over de verschillende filosofische grenzen heen ook anders denken, antwoordde De Kerpel op de vraag of dat onvermogen een teken is van de afnemende katholieke invloed. Het gaat in deze echt niet over een louter katholiek denken. Het gaat over fundamentele filosofische vragen, over een van de fundamenten van het leven.
Bron: VRT Nieuws