Voor scholen wordt het almaar moeilijker geschikte leerkrachten te vinden; met een nieuw initiatief proberen de Broeders van Liefde het tij te keren.
Scholen staan voor de gigantische uitdaging om het hoofd te bieden aan een dreigend lerarentekort. Almaar minder 18-jarigen kiezen nog voor een lerarenopleiding. Tegen 2030 dreigt een tekort van niet minder dan 5.000 leerkrachten. Tegelijk staan scholen tegen die achtergrond voor de uitdaging om de kwaliteit van hun onderwijs te blijven garanderen. DeBroeders van Liefdezijn alvast om niet van plan te wachten tot de situatie zorgwekkend wordt. Zij werven daarom voor het eerst een HR-directeur aan voor een school, meer bepaald de secundaire school van de Benedictuspoort in Gent. Die moet ook ervoor zorgen dat er minder werkdruk is voor de leerkrachten en dat hun job opnieuw aantrekkelijker wordt.
Een HR-directeur moet het design van het lerarenberoep in een bepaalde school goed onderbouwd hertekenen, verduidelijkt Yves Demaertelaere, sectorverantwoordelijke voor onderwijs van de Broeders van Liefde. De nieuwe HR-directeur zal geen plaatsje krijgen achter een bureau om plannen uit te tekenen en lesroosters op te stellen. Het is al evenmin zijn taak om de personeelsadministratie te vieren of foutjes op het loonbriefje te corrigeren. Yves Demaertelaere: Wij zoeken iemand die een integraal personeelsbeleid voert, mensen en disciplines kan verbinden, het design van het lerarenberoep uittekent in die welbepaalde school en data verzamelt over het welzijn en welbevinden van zíjn leerkrachten en ermee aan de slag gaat.
Leerkrachten krijgen het niet meer alleen geregeld in hun klas. Daarom moeten wij inzetten op de uitvoerbaarheid, werkbaarheid, wendbaarheid, aantrekkelijkheid en waardering van het beroep van leerkracht en het creëren van leerkansen en professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan. Een HR-directeur moet het design van het lerarenberoep goed onderbouwd hertekenen. Hij moet daarvoor onderzoek doen in zijn eigen school zodat hij weet wat er leeft, hoe leerkrachten zich voelen om er in die welbepaalde context hun beroep uit te tekenen. Werkbelasting en -stress worden te gemakkelijk gerelateerd aan persoonlijke kenmerken van de leerkracht, terwijl toch ook kenmerken van hun job en school een invloed uitoefenen op hun welzijn.