Welzijnszorg vraagt in haar adventscampagne dit jaar aandacht voor de strijd tegen de kinderarmoede, die een op 5 Belgische kinderen treft.
Welzijnszorg, de grootste armoede-organisatie in Vlaanderen, vraagt in haar adventscampagne 2018 aandacht voor de kinderarmoede. Een op 5 kinderen in ons land moet opgroeien in armoede, onderstreept de organisatie. Armoede heeft een groot effect op kinderen, ook in het onderwijs. Ter gelegenheid van de lancering van de campagne plaatst een 230-tal scholen in Vlaanderen en Brussel vandaag maandag 26 november aan de schoolpoort een hindernisparcours op om aandacht te vragen voor armoede in het onderwijs.
Ondanks de inspanningen van de overheid tijdens de voorbije jaren, zien wij geen significante verbetering voor de situatie van kansarme kinderen. Welzijnszorg
Enkele betekenisvolle data
ondanks de relatieve welstand in ons land vormt de kinderarmoede ook hier een ernstig probleem
18,6 procent van de Belgische kinderen en min-18-jarigen moet opgroeien in een gezin waarvan het inkomen onder de armoedegrens ligt
12 procent van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin dat moet rondkomen met een inkomen onder de Europese armoedegrens
1 op de 4 kinderen in het Brusselse moet opgroeien in een gezin zonder vast inkomen uit arbeid
50.000 Vlaamse kinderen jonger dan 16 hebben geen eigen ruimte om hun huiswerk te maken
30.000 kinderen beschikken niet over de nodige boeken die essentieel zijn voor hun normale ontwikkeling
armoede heeft ernstige gevolgen voor voeding, kledij, spelmateriaal en vrije tijdsactiviteiten, sociale relaties, de ontwikkeling van digitale vaardigheden (door het ontbreken van informatica en toegang tot internet) en op het vlak van huisvesting
Lees verder onder de afbeelding.
De school is onmisbare partner bij armoedepreventie en strijd tegen schoolachterstand. Welzijnszorg
Kinderen brengen onvermijdelijk de materiële, sociale en culturele context waarin zij thuis opgroeien mee naar school. Dat maakt het niet altijd eenvoudig om hen op school dezelfde kansen te geven om hun interesses en talenten te doen openbloeien. Vaak resulteert dat in een hobbelig parcours of een bewogen schoolloopbaan, omdat kinderen uit een sociaal kwetsbare context vaker van school en richting veranderen en vaker moeten zittenblijven.
Vaak zijn deze kinderen meer bezig met te overleven en wordt daardoor de aandacht afgeleid van het opbouwen van schoolse vaardigheden, die essentieel zijn voor de volgende fases in hun leven. Hun levenssituatie, de stress waarin zij opgroeien en de financiële problemen uiten zich ook in agressie, het gebrek aan rust, regelmaat, taalachterstand en geld voor sociale activiteiten, en minder cognitieve impulsen. Daarom moet het geven van gelijke kansen in het onderwijs een voortdurende opdracht en een blijvend aandachtspunt blijven. Voor de leerkracht impliceert dit dat zijn opdracht niet kan beperkt blijven tot gewoon lesgeven.