In het Hamere Berhan Instituut in Addis Abeba werken priesters en leken met de hand om soms eeuwenoude religieuze manuscripten en heilige kunstwerken te repliceren. Het perkament, de pennen en de inkt worden gemaakt in het instituut, gelegen in de wijk Piasa in het historische hart van de Ethiopische hoofdstad. Met hun inspanningen proberen zij ervoor te zorgen dat de perkamenten manuscripten niet verdwijnen uit onze cultuur.
De originele kostbare werken worden voornamelijk bewaard in kloosters, waar gebeden of religieuze gezangen worden uitgevoerd met alleen perkamenten in plaats van papieren manuscripten. De kloosters hebben ook eeuwenlang ingestaan voor het behoud en de restauratie. Maar die traditie en daarmee ook de vaardigheid dreigde te verdwijnen volgens de woordvoerder van het Hamere Berhan Instituut, Yeshiemebet Sisay (29). Daarom werd zijn instituut 4 jaar geleden in het leven geroepen om deze eeuwenoude schat ook voor komende generaties te bewaren.
Volgens Yeshiemebet worden de meeste manuscripten in opdracht van individuen gemaakt, die ze vervolgens aan kerken of kloosters schenken. Maar soms ook komt de opdracht van verzamelaars, die voor zichzelf een kleine verzameling willen van gebeden of schilderijen met reproducties van oude Ethiopische werken.
De productie zelf is erg zwaar werk zegt Tinsaye Chere Ayele: Nadat het geitenleer drie tot vier dagen in het water is ondergedompeld, worden er gaatjes gemaakt in de rand van het vel en wordt het aan het metaal gebonden zodat het kan uitrekken. Daarna verwijderen we de extra vetlaag aan de binnenkant van de huid om deze schoon te maken. Eenmaal schoon en droog, worden de huiden ontdaan van het geitenhaar en vervolgens op de gewenste maat geknipt om te gebruiken als pagina's van een boek of om te schilderen.
Bron: The Daily Mail