Volgens het Europese Hof werden de publieke moraal en de vrije meningsuiting onvoldoende afgewogen.
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft dinsdag beslist dat de controversiële campagne van een Litouws modebedrijf ten onrechte werd verboden. De campagne werd destijds na protesten stopgezet omdat op de affiches van het modehuis Robert KalinkinJezus en Maria waren afgebeeld. De Litouwse Nationale Organisatie voor Consumentenbescherming gaf het bevel tot de stopzetting van de campagne na een reeks klachten van consumenten omdat de affiches onethisch waren en godsdienstige gevoelens zouden kwetsen. Volgens het Europese Hof was de beslissing onafgewogen en werd de vrije meningsuiting beknot.
Op de gewraakte affiche staat een figuur die op Jezus lijkt in jeansbroek, met daaronder de tekst: Jezus, wat een spijkerbroek!. Op de affiche met een Maria-achtige figuur staat de tekst: Lieve Maria, wat een geweldige jurk!. Op de derde affiche stonden beide modellen afgebeeld, met de tekst: Jezus, Maria, wat draag je daar! Ook de katholieke bisschoppen hadden felle kritiek op de campagne, omdat daarin christelijke symbolen voor promotionele doeleinden werden misbruikt.
Het hof in Straatsburg oordeelt nu dat deze reclamecampagne niet aanstootgevend was. Bovendien werd onvoldoende nagegaan of de affichecampagne wel degelijk de religieuze gevoelens of de publieke moraal hadden aangetast.