Vandaag start de Week van de Fair Trade (tot 15 oktober). Eerlijke handel is een hefboom voor ontwikkeling en menswaardige leefomstandigheden.
De Week van de Fair Trade zet zich een ambitieus doel: tegen 2020 van België het Land van de eerlijke handel maken.
Fair trade moet in het DNA van elke Belg gaan zitten, klinkt het.
Door lekkere, kwalitatieve maar vooral ook eerlijke producten te consumeren, maak je echt een verschil in het Zuiden, zegt Evi Coremans, persverantwoordelijke van de Week voor de Fair Trade. Na inspanningen om individuele consumenten, gemeenten en provincies te sensibiliseren, gaat de organisatie nu landelijk.
7 doelstellingen
95% van de Belgen heeft al over eerlijke handel gehoord. Nu is dat nog 85%. Onbekend is onbemind. Dus reclame maken is de boodschap.
Elke Belg koopt gemiddeld voor 15 euro aan eerlijke producten. Volgens een peiling uit 2014 was dat toen 10,34 euro. De consumptie moet dus nog met de helft toenemen. En dat kan, klinkt het optimistisch, want Fair Trade wint jaarlijks aan bekendheid en populariteit.
Alle grote supermarktketens bieden Fair Trade aan. Dit doel is al gehaald: Delhaize, Carrefour, Aldi, Lidl en Colruyt hebben eerlijke producten in de rekken.
51% van de gemeenten is Fairtradegemeente. Deze gemeenten engageren zich ertoe zelf op kantoor en bij allerlei evenementen eerlijke, duurzame en lokale producten te gebruiken en aan 6 concrete criteria te voldoen. Vandaag heeft 31% van de Belgische gemeenten die titel.
51% van de provincies is Fairtradeprovincie. In Vlaanderen heeft alleen Limburg de titel nog niet behaald.
Ook andere overheden gebruiken minstens 2 fairtradeproducten
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.