De bisschoppen van Japan organiseerden het initiatief 'Tien dagen voor vrede' voor het eerst in 1982.
De katholieke Kerk in Japan herdenkt de bombardementen met de atoombom op Hiroshima en Nagasaki tijdens de Tweede Wereldoorlog jaarlijks met een Tiendaagse van Gebed voor Vrede, beginnend op 6 augustus en eindigend op het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming (15 augustus).
Ter ondersteuning publiceerde de Japanse bisschoppenconferentie de boodschap Vrede is mogelijk; vrede is een plicht. Tegen de achtergrond van de Russische invasie in Oekraïne vestigen de kerkleiders de aandacht op de nieuwe nucleaire dreiging en het ondergraven van de inspanningen voor de vrede en de internationale veiligheid. Vrede, schrijven zij, is een plicht voor iedereen.
Geweld brengt geen vrede
De Russische invasie in Oekraïne heeft de wereld geschokt omdat een grote mogendheid de groeiende inspanningen van de internationale gemeenschap in haar zoektocht naar vrede met de voeten heeft getreden, zegt mgr. Isao Kikuchi, aartsbisschopvan Tokio en voorzitter van de bisschoppenconferentie. Daarbij wordt het verlangen van zoveel mensen die het leven willen beschermen en de vrede nastreven, straal genegeerd. Na de Russische invasie in Oekraïne wordt de wereld overspoeld door de indruk dat vrede kan worden bereikt door geweld. Maar dat zou de echte vrede alleen maar vernietigen, waarschuwen de bisschoppen. Elke oorlog heeft gevolgen die de hele menselijke familie treffen: van verdriet en rouw tot het drama van vluchtelingen en de economische- en voedselcrisis.
De bisschoppen van Japan besluiten hun brief met een oproep tot alle gelovigen om te zoeken naar manieren om vrede te stichten en om zich ook daadwerkelijk te engageren voor de vrede.