Met zijn aanhoudende en openlijke kritiek op paus Franciscus plaatsen de Amerikaanse kardinaal Raymond Burke en zijn kleine kring van conservatieve medestrijders zich almaar nadrukkelijker buiten de katholieke kerkgemeenschap. Op 10 juni verscheen een nieuw Pinkstermanifest, waarin Burke waarschuwt tegen dwaling met een opsomming van 20 geloofswaarheden, om de traditionele doctrine van de katholieke Kerk te verdedigen tegen de tijdgeest.
De polemiserende en agressieve manier waarop die verkondigd worden roepen veel vragen op en doen steeds nadrukkelijker denken aan de breuk van de traditionalisten onder leiding van de Franse schismatieke bisschop Marcel Lefebvre, toen die zich distantieerde van de verworvenheden van het Tweede Vaticaans Concilie. Opmerkelijk ook is hoe marginale figuren, zoals sommige nauwelijks bekende theologen of zelfs een ultraconservatieve hulpbisschop uit Kazachstan, door de aanhangers van Burke telkens als prominente vertegenwoordigers worden voorgesteld.
In het nieuwe manifest van 10 juni, dat ook werd ondertekend door de Litouwse kardinaal Janis Pujats, emeritus aartsbisschop van Riga, en de bisschoppen Athanasius Schneider (hulpbisschop Maria Santissima in Astana, Kazachstan), Tomash Peta (aartsbisschop van Astana, ook in Kazachstan) en Jan Pawel Lenga (emeritus bisschop van het Oekraïnse Karaganda), wordt vooral de interreligieuze dialoog en de katholieke leer over seksualiteit, huwelijk en het verschil tussen mannen en vrouwen op de korrel genomen. Opmerkelijk ook is de afwijzing van de ingreep van de paus in de catechismus van de katholieke Kerk met betrekking tot de passages over de doodstraf. De paus maakte daarmee duidelijk dat de doodstraf voor katholieken onaanvaardbaar is. Volgens het manifest wordt op die manier gesuggereerd dat de katholieke Kerk in het verleden met zijn verdediging van de doodstraf dus gedwaald heeft.
Bron: Crux/kro/Kathpress.at