Onderwijs vervult een fundamentele rol in de opvoeding, inclusief in de overdracht van waarden en geloof. Toch vinden bepaalde milieus dat een katholiek onderwijsproject in een geseculariseerde samenleving, ondanks de eeuwenoude traditie en de deugdelijkheid die het doorheen de geschiedenis heeft bewezen, achterhaald zou zijn of niet langer zin zou hebben. Sommigen vinden dat onderwijs maar beter aan openbare schoolsystemen kan worden toevertrouwd.
Dat is een ernstige vergissing, stelt het Amerikaanse jezuïetentijdschrift America in een pas verschenen bijdrage. Goed om weten is dat Artikel 26 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens nadrukkelijk stelt dat ouders het recht hebben om het soort onderwijs te kiezen dat aan hun kinderen zal worden gegeven. Dit recht, stelt America, is zinloos zonder onderwijspluralisme of het bestaan van verschillende soorten scholen en universiteiten met hun onderwijsproject en hun eigen benadering van morele waarden. Het artikel verwijst naar het Global Catholic Education Report, dat de aandacht erop vestigt dat zowel de kwaliteit als het onderwijspluralisme veel lager is als een of enkele aanbieders (inclusief openbare schoolsystemen) een zeer groot marktaandeel hebben.
Katholieke basis- en middelbare scholen bedienen wereldwijd 61,7 miljoen kinderen, met nog eens 6,5 miljoen studenten ingeschreven in het katholiek hoger onderwijs.
Door de uitbouw van een sterk onderwijsnetwerk hebben katholieke scholen mee ervoor gezorgd dat ieder kind toegang krijgt tot kwalitatief onderwijs. Maar zij dragen ook ertoe bij dat die kinderen kunnen groeien als individuen met sterke waarden.
Katholieke scholen blijven ook vandaag nog essentieel als garantie voor het pluralisme in het onderwijs.
America wijst bovendien erop dat zij ook een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Het verwijst naar de ervaring in de VS, waar het niveau van het basisonderwijs tot en met 12 jaar ondermaats is, deels omdat geen financiering wordt verstrekt aan particuliere scholen zonder winstoogmerk.
De echte onderwijsstrijd die vandaag moet gestreden worden, schrijft America, is ervoor zorgen dat meer kinderen en jongeren in lage-inkomenslanden hun middelbaar onderwijs afmaken en vervolgens naar de universiteit of de hogeschool kunnen gaan. Die ambitie ligt bovendien volledig in het verlengde van de voorkeursoptie voor de armen waartoe de Kerk geroepen is. Tegelijk moeten wij blijven inzetten op kwalitatief hoogstaand katholiek onderwijs bij ons, omdat dit een fundamentele bijdrage blijft leveren aan en een garantie is voor een levendige en pluralistische samenleving.
Bron: America
Lees het artikel in America over het recht op katholiek onderwijs