Kwam Maria Magdalena echt uit Magdala? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Nieuws
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Kerknet-redactie

Kerknet-redactie

  • Startpagina
  • Contacten
  • Formulieren
  • Zoeken
  • Meer
    • Formulieren
    • Zoeken
    • Nieuws Kerknet-academie Kerknet-shop Medewerkers Suggesties Microsite op Kerknet
      Starten op KerknetOndersteuning beheerders
      Privacy

Kwam Maria Magdalena echt uit Magdala?

icon-icon-nieuws
Gepubliceerd op zondag 16 januari 2022 - 11:12
Afdrukken
Dat Magdala verwijst naar Maria's plaats van herkomst is louter een veronderstelling.
De verschijning van Christus aan Maria Magdalena na de opstanding van Alexander Ivanov © Creative Commons

Archeologen die opgravingen hebben verricht in de buurt van de Israëlische stad Migdal, ook bekend als Magdala, maakten op 12 december bekend dat zij overblijfselen hebben gevonden van een synagoge uit de eerste eeuw. Synagoge uit de tweede Tempelperiode gevonden waar Maria Magdalena uit het Evangelie werd geboren, titelden onder meer The Jerusalem Post en Newsweek. Het team van archeologen beklemtoonde toen ook het belang van deze ontdekking, omdat het een bevestiging is van het feit dat er hier een joodse gemeenschap was in die tijd. 

Geleerden uit de VS en Engeland reageren in de Journal of Biblical Literature, naar aanleiding van de ontdekking, dat het allerminst vanzelfsprekend is dat de stad de geboorteplaats is van Maria Magdalena, een van Jezus' vroegste volgelingen en de eerste getuige van zijn opstanding uit de dood. Drs. Elizabeth Schrader (VS) en professor Joan Taylor (Londen) suggereren dat Magdalena heel goed een eretitel kan zijn van de Hebreeuwse en Aramese woorden die 'toren' of 'vergroten' betekenen. Net zoals de apostel Petrus de bijnaam ‘rots’ krijgt ('Jij bent Petrus en op deze rots zal ik mijn Kerk bouwen), zou Maria heel goed de titel 'Magdalena' kunnen hebben gekregen, wat 'toren van het geloof' of 'geloofstoren' betekent. Ter ondersteuning van het stelling vestigen zij de aandacht erop dat geen enkele auteur van vóór de zesde eeuw haar herkomst toeschreef aan een plaats aan het meer van Galilea. 

Verschillende oude auteurs begrepen dat Maria's bijnaam eerder naar haar karakter verwees dan naar haar herkomst.

Ook de Heilige Hiëronymus, bekend om zijn vertaling van de Bijbel in het Latijn, geloofde op het einde van de vierde eeuw dat Maria de naam Magdalena kreeg omdat ze een toren van geloof was. Bovendien waren er meerdere locaties met de naam Migdal in Judea en Galilea. De historicus Eusebius (ook in de vierde eeuw) dacht dat Magdala een stad in Judea was en niet in Galilea.

Bron: RNS

Gepubliceerd door

Kerknet-redactie

Meer

Geschiedenis
Nieuws
Kerkgeschiedenis
Maria Magdalena

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

De mozaiek van een vogel, die in de zesde eeuw gespaard bleef bij de beeldenstorm © Israëlische Overheid voor de Antieke Oudheid
readmore

Archeologen ontdekken kerk voor onbekende martelaar in Israël

icon-icon-nieuws
Fragment van de mozaïekvloer van de kerk uit de zesde eeuw © Alex Wiegmann, Israel Antiquities Authority
readmore

Archeologen ontdekken antieke kerk aan de Taborberg

icon-icon-nieuws
De 25.000 schoenen vertegenwoordigen de slachtoffers van een dag vergsassing, op het hoogtepunt van de activiteiten in Auschwitz/Birkenau © Alan Jacobs/Remember.org
readmore

Fundraising redt 8.000 kinderschoenen uit Auschwitz

icon-icon-nieuws

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2023 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook