De wederdoop van 12 vrouwen bij hun overstap naar de orthodoxe Kerk zorgt in oecumenische kringen voor heel wat onbegrip.
De herdoop van 12 katholieke vrouwen in een kerk in de Cypriotische hoofdstad Nicosia, bij hun opname in de orthodoxe Kerk, zorgt internationaal voor flink wat opschudding en verontwaardiging. Waarnemers spreken van een stevige stap terug in de oecumenische relaties tussen de katholieke en de orthodoxe Kerk. Tussen de rooms-katholieke en de orthodoxe Kerken geldt al langer een wederzijdse dooperkenning en het sacrament van het doopsel kan maar één keer worden toegediend. Maar orthodoxe Kerken proberen de gemoederen te bedaren. Zij onderstrepen dat het gaat om een persoonlijk initiatief van de plaatselijke bisschop.
Bij de overstap van katholieke gelovigen naar de orthodoxe Kerk is de bestaande praktijk dat de Geloofsbelijdenis (het Credo) zonder de katholieke toevoeging van het Filioque werd afgelegd. Alleen in kloosters op de berg Athos wordt van bekeerlingen uit het katholicisme gevraagd dat zij opnieuw het vormsel, het tweede initiatiesacrament, ontvangen. Zelfs de Orthodoxe Kerk van Russische Gelovigen in Ballingschap, die als behoorlijk behoudsgezind bekend staat, vraagt geen wederdoop bij de overstap van de katholieke naar de orthodoxe Kerk.
De twaalf vrouwen werden herdoopt tijdens een plechtigheid met twee orthodoxe bisschoppen in de Oost-Slavische koepelkerk Sint-Andreas en Alle Heiligen van de Russische Aarde. De dienst werd geleid door de plaatselijke orthodoxe bisschop Isaias Kykkotis, die in Rusland studeerde en sterke banden heeft met het Russisch-orthodoxe patriarchaat van Moskou. Hij werd bijgestaan door de exarch van het patriarchaat voor Jeruzalem, Timotheos Margritis van Bostra.